Monday 31 January 2011

EPL: Perpindahan yang 'mengarut'

BBC1 News sebentar tadi membincangkan isu perpindahan pemain-pemain bola sepak dalam EPL. 

Umumnya, panel perbincangan bersetuju bahawa kecenderungan kelab-kelab bola EPL berbelanja secara luar biasa telah menciptakan fenomena perpindahan yang mengarut.

Bayangkan, perpindahan untuk seorang pemain, Torres dari Liverpool FC ke Chelasea FC sahaja mencecah nilai GBP50 juta (RM243.2 juta), diikuti nilai perpindahan Andy Carroll dari Newcastle ke Liverpool sebanyak GBP35 juta!


Bagi sebuah kelab yang mencatat kerugian besar tahun lepas, Chelsea mencatat rugi sekitar GBP70 juta (RM350 juta), perbelanjaan besar ini hanya telah meningkatkan lagi margin kerugian dan hutang kelab.

Penganalisa berpendapat matlamat pemilik kelab Chelsea sekarang ini bukanlah untuk mewujudkan kelab yang kuat dan stabil (dari segi memberikan jaminan kewangan jangka panjang), melainkan untuk memburu trofi yang akan menghiasi almari koleksi kejuaraan kelab.

Berbanding liga Eropah yang lain, semuanya mencatat purata bayaran perpindahan pemain yang rendah, serendah GBP3 juta di Liga Peranchis. Liga Sepanyol, Jerman dan Portugal juga menunjukkan purata bayaran perpindahan yang hampir sama (sekitar GBP4 - 6 juta).

Penganalisa juga berpendapat apa yang berlaku di EPL ini seperti tidak mengambil contoh daripada beberapa kelab besar Eropah yang tidak berbelanja secara 'mengarut' tetapi akhirnya mereka muncul sebagai kelab yang kukuh, kaya dan stabil - dan mencipta banyak kejayaan!

No comments: