Monday 31 January 2011

Ayah sebagai figura



Ada pengajaran berguna dapat kita peroleh daripada ceramah Ustaz Azhar ini.

Paling utama, pentingnya fungsi seseorang ayah itu sebagai figura kepada anak-anak. Sebagai ikon, tokoh yang memimpin keluarga dan tempat anak-anak memberikan rasa hormat mereka.

Ketidakupayaan (kegagalan) seorang ayah 'menjadi ayah' dalam erti kata menunjukkan ketokohan yang boleh menerbitkan rasa hormat di kalangan anak-anak tidak dapat tidak, turut menjadi penyumbang kepada krisis sosial dalam masyarakat kita hari ini.

Ironinya, jikalau anak-anak sudah tiada rasa hormat dan takut kepada ayah (kerana ayahnya penakut), apakah jaminan untuknya hormat dan takut kepada orang lain?

Inilah juga antara punca mengapa remaja hari ini sukar ditegur, didisiplin dan sering bertindak tanpa memikirkan sensitiviti orang lain.

"Eh, Ayah aku pun tak berani nak sound aku, yang engko busy body sangat ni kenapa?"

Inilah juga yang menyebabkan mereka buat sesuatu tanpa ada rasa bersalah seperti berpeleseran, balik tidak balik rumah , berkawan dengan siapa - pun tiada siapa yang berani bertanya dan ambil periksa. 

Mengusung dan membonceng anak orang ke sana ke mari pun tiada yang tegur, bunting dan sehingga buang bayi pun tiada yang berani nak marah.

Apabila si ayah gagal berperanan, penghormatan anak-anak akhirnya beralih, dengan si ibu pula dilihat sebagai figura dan idola kepada mereka (anak-anak). 

Si ibu harapkan si ayah. Tetapi ayah nakut (penakut). Anak-anak lebih hormat ibu dari ayah. Apa yang tinggal buat si ayah?

nota: Ustaz kata 'potong dan buang' jelah...

No comments: