Saturday 21 November 2009

Bayangkan dunia ini selepas kepupusan manusia

Pernahkah anda bertanya kepada diri sendiri - bagaimanakah keadaannya bumi dan alam ini setelah seluruh manusia pupus dari muka bumi ini?

Inilah yang cuba diselami para saintis di dalam dokumentari bertajuk "Life after people" - iaitu kemungkinan-kemungkinan yang bakal berlaku kepada alam ini setelah manusia lama pupus.

Penduduk bumi = 0 orang

Berikut adalah perkara-perkara yang diramal oleh para saintis boleh berlaku kepada bumi:

1) Dengan tiada lagi manusia untuk menghidupkan suis lampu, pancaran lampu buatan manusia ke langit (spotlight) di waktu malam tidak lagi berlaku. Pencemaran langit/cahaya tidak lagi menggugat atmosfera.

2) Stesen janakuasa tidak akan diisi dengan bahan api fosil (kerana tiada pekerja dah), dan dengan ketiadaan kuasa, tiada apa yang akan beroperasi lagi - kilang, mesin dan jentera, pam air, loji rawatan kumbahan, etc. Kincir angin dan penjana solar yang turut menjanakan kuasa turut akhirnya musnah kerana tiada sesiapa yang menyelenggaranya.

KLCC di Malaysia turut tidak terkecuali

3) Tanpa pam air, stesen keretapi bawah tanah (subways) dan jalan raya akan ditenggelami banjir. Bagi negara beriklim sejuk, pembekuan dan pencairan akan turut merosakkan konkrit yang tidak dijaga.

4) Disebabkan pencemaran tidak lagi berlaku (kerana tiada manusia), rumpair dan tumbuhan menjalar akan mula menyelaputi kawasan-kawasan bandar.

5) Tiada lagi pencemaran daripada kereta dan perindustrian/kilang. Sesetengah bahan cemar yang berada di atmosfera akan dineutralkan dalam tempoh 1 minggu. Sesetengah yang lain seperti chlorofluorocarbons dioxins and juga racun DDT, akan mengambil masa lebih lama untuk dineutralkan. Perkara yang paling memeningkan kita, kandungan gas karbon dioksida (CO2), akan perlahan-lahan diserap oleh lautan ke tahap maksimanya dalam tempoh 1000 tahun. Namun, kira-kira 15% CO2 akan terus kekal di atmosfera bumi, untuk mempengaruhi iklim bagi tempoh hingga 1000 tahun selepas manusia berhenti mencemarinya.

Mercu tanda Paris ini mula melalui 'tempoh tua'

Alam akhirnya mengambil semula 'haknya' dari tangan manusia

6) Pancaran kilat akan menyebabkan pejabat yang penuh dengan kertas mengalami kebakaran disebabkan wayar/rod bumi yang telah berkarat dan usang. Binaan konkrit juga mulai runtuh dan merosakkan struktur sedia ada bangunan, namun tinggalannya masih betahan untuk beribu tahun yang mendatang - sama sepertimana kita menjumpai kota-kota lama hasil tamadun silam / purba seperti di Mesir, Indo-China, Aztec dan Mayan, etc.

7) Peti kebal di bank pula boleh terus bertahan lebih lama dengan wang kertas dan ketulan emas kita masih selamat di dalamnya. Sesetengah bahan plastik pula dijangka akan terus kekal untuk tempoh beberapa ratus ribu tahun, sehinggalah mikroorganisma pengurai berevolusi da mampu menguraikannya.

Tiada lagi istilah haiwan peliharaan - semuanya menjadi haiwan liar yang kembali mendominasi alam

8) Sisa buangan nuklear buat masa ini akan kekal selamat dalam simpanan untuk beratus ribu tahun yang mendatang tanpa pengawasan, yang dalam tempoh itu, risiko radiasi juga akan turun secara drastik. Reaktor yang aktif, bagaimanapun, mungkin akan bocor, terbakar atau mencair, membebaskan jumlah pencemar radiasi yang tinggi. Namun, setelah diperhatikan kes Chernobyl, di mana alam dengan cepat 'merawat diri', menjadikan kesan radiasi tidak begitu membunuh.

9) Sesetengah ekosistem mungkin tidak akan kembali pulih kepada keadaan yang sama sebelum manusia mengolah alam ini.

10) Haiwan yang dijinakkan dan dibiak dalam sangkar dan tumbuhan juga, akan berevolusi untuk kembali kepada sifat semulajadi nenek-moyang mereka. Tiada lagi 'cute little poodle' berjalan-jalan di taman.

Jambatan dengan wayar besi keluli akan runtuh, begitu juga kerosakkan pada konkrit

11) Spesis yang diancam bahaya kepupusan akan kembali mendominasi kerana kembali mendapatkan habitat asal mereka. Namun, sesetengah spesis turut tidak terkecuali daripada kepupusan tanpa bantuan dan perlindungan manusia disebabkan ketidakpelbagaian spesis (jumlah semasa terlalu kecil) dan mengalami gangguan ekologi yang kritikal sewaktu tempoh penyembuhan tersebut.

12) Populasi tikus, biarpun bukan spesis diancam kepupusan akan 'hilang' disebabkan tiada lagi sampah yang dibuang manusia. Begitu juga dengan lipas yang mana tiada lagi bangunan dengan pemanas suhu di dalamnya.

Bangunan-bangunan mula diselaputi rumpair dan tumbuhan menjalar

13) Populasi ikan akan perlahan-lahan mengalami pemulihan (bertambah) daripada kegiatan 'overfishing' sebelum ini. Terumbu karam dan lain-lain organisma juga akan turut kembali menghuni dan membiak di dasar lautan.

14) Selepas beberapa juta tahun, hampir setiap jejak dan bukti (ketamadunan) yang menunjukkan kehadiran dan kewujudan kita, manusia di bumi ini, akan lenyap sepenuhnya......

Sumber: terjemahan dari Astroview/October 2009, pp. 24.

No comments: