Monday 16 March 2009

GOD/Tuhan itu ALLAH

"aku bersaksi tiada TUHAN melainkan ALLAH, dan aku bersaksi MUHAMMAD itu PESURUH Allah" - Syahadah

Ingatan: nukilan di bawah ini merupakan cetusan rasa saya sendiri, bukan untuk merendah mahupun meninggikan sesetengah pihak. Ia lahir daripada keprihatinan saya terhadap pengguguran tuntutan penggunaan perkataan Allah bagi menggantikan Tuhan oleh penganut agama lain (selain Islam) beberapa minggu yang sudah.

Diharap kepada yang membacanya, dapat menghadam huraian dan contoh yang akan saya gunapakai. Jika sekali baca tidak dapat menangkap maksud saya, diharap dibaca untuk kali kedua.

Dan jika ada yang tidak bersetuju, bolehlah diutarakan persoalan, kerana mungkin penjelasan yang dipaparkan tidak memuaskan hati, dan ianya terbit dari atas kelemahan diri saya sendiri.

Mudahnya kita tergelincir akidah

Contoh:
Perbualan di antara si anak kecil dan ayahnya

Situasi:
Suatu pagi di hujung minggu, ketika sang ayah sedang membasuh kereta di halaman rumah, si anak yang kecil meluru ke arahnya sambil bertanyakan satu soalan.

Anak: Ayah! Apa yang uncle Heong buat kat tiang merah sambil pegang lidi berasap kat halaman rumah dia tu ek?

Si ayah menoleh ke arah rumah jiran yang setentang dengannya, melihat Heong sedang tertunduk-tunduk 'sembahyang' dengan colok yang berasap dikepit di tangannya.

Dengan pantas si ayah menjawab...

Ayah: Oooh, uncle sedang sembah TUHAN DIA!

Anak: Ooo, lalu si anak berlalu pergi.

Para pembaca. Ada kemungkinan atau tidak jawapan tersebut akan terpancul dari mulut si ayah? Jika YA, maka bermula dari saat itu, si anak akan percaya bahawa ADA TUHAN SELAIN ALLAH! - iaitu ada tuhan lain untuk uncle Heong, pak cik Ramu dan uncle James.

Sedangkan ALLAH itu SATU, sebagaimana yang kita baca setiap kali tahiyyat dalam solat wajib 5 kali sehari tu.

SOALAN SAYA: Apakah tidak tergelincir akidah si ayah?

Kerana secara sedar atau tidak, si ayah telah melafazkan pengiktirafan/pengakuan bahawa selain ALLAH, ada lagi TUHAN lain untuk penganut agama lain (menyekutukan Allah), yang menyanggahi Syahadah itu sendiri!

Harap dapat memahami contoh yang telah saya gunakan.

Pendidikan/Mendidik

Inilah bahaya yang dihadapai apabila kita beranggapan bahawa ungkapan ALLAH adalah khas untuk orang-orang ISLAM SAHAJA, dan tidak boleh digunapakai oleh penganut agama lain.

Makanya, untuk menjelaskan ibadah rakan kita yang non-muslim, perkata seperti TUHAN DIA terpaksa juga digunakan. Mungkin tanpa niat untuk mengiktiraf tuhan lain atau juga bermaksud untuk membezakan perlakuan ibadah orang Islam dan bukan Islam.

Tetapi, aspek yang melibatkan Akidah ini bukanlah perkara yang boleh dibuat main/remeh, kerana kesannya kepada kita sorang muslim amatlah besar.

Justeru, dalam contoh yang saya gunakan di atas, jelas bahawa aspek pendidikan perlu dikukuhkan oleh ibu-bapa bermula dari rumah lagi.

Demi menjelaskan dan dalam masa yang sama mendidik si anak, si ayah wajar berkata:

"Oooh, uncle Heong pun sembah ALLAH, cuma CARA dia salah. Dalam Islam, kita minta terus apa-apa dengan ALLAH, tak perlu pakai perantara (objek) macam agama lain".


Nota untuk diri:

Namun, penjelasan ini kemudiannya perlu disusuli dengan didikan agama/asas agama yang kukuh di rumah. Jangan anggap pelajaran agama Islam yang mereka terima di sekolah telah cukup.

Asas agama ini perlulah sentiasa disemai dan dibajai sehinggalah mereka mampu berfikir dan mempertimbang baik dan buruk sesuatu perkara.

Wassalam.

No comments: