Nota:
- Artikel ini saya hasilkan setelah menonton rakaman “Wacana Perdana
PRU13 – BN atau PR?” yang diadakan di Kelantan baru-baru ini. Menarik dan
bermaklumat. Bagi yang berminat, silalah tonton rakamannya di Youtube: KLIK
- Setiap kepala tajuk bagi senarai semak atau ‘checklist’ berikut
merupakan lontaran idea moderator wacana terbabit (PM Dr Muhammad Agus).
Manakala huraiannya dibuat dan dikembangkan melalui pembacaan dan rujukan
lanjut yang saya lakukan.
Semakan 1: Faktor 5 negeri
Sebelum lebih ramai
dari kalangan kita terus dihanyutkan oleh buaian mimpi indah serta angan-angan tinggi
untuk melihat Pakatan Rakyat (PR) menduduki Putrajaya, eloklah dicubit dahulu
peha itu supaya segera membuka mata, seterusnya kembali berpijak di bumi
yang nyata.
Bukan salah
untuk memasang angan-angan, tetapi biarlah setelah bersandarkan realiti semasa.
Salah satu kunci ke jendela realiti itu adalah sejauh mana kedua-dua pihak (PR
dan BN) telah berupaya untuk mengenalpasti kekuatan dan juga kelemahan mereka
di lima (5) buah negeri yang disifatkan Prof Agus sebagai kunci kejayaan
atau punca kegagalan mereka menjelang PRU13 yang bakal diadakan.
Sumber foto: pelbagai (tidak dinyata)
Lima negeri yang
dimaksudkan beliau adalah Sabah, Sarawak, Johor, Selangor dan Perak. Menariknya,
apakah yang signifikannya kelima-lima negeri ini kepada peluang PR mahupun BN
pada PRU13 nanti? Jawapan paling ringkas adalah:
5 negeri ini
menyumbang 128 kerusi Parlimen daripada
jumlah keseluruhan 222 kerusi pada PRU.
Dengan kata lain, ia membentuk 58% jumlah kerusi Parlimen (menurut strategi politik, menguasai 5 negeri ini bermaksud mencerahkan peluang untuk menang dengan ‘majoriti mudah’).
Dengan kata lain, ia membentuk 58% jumlah kerusi Parlimen (menurut strategi politik, menguasai 5 negeri ini bermaksud mencerahkan peluang untuk menang dengan ‘majoriti mudah’).
Sumber foto: dinyatakan
Pihak manakah
yang sekarang ini berada pada kedudukan yang selesa dan mana yang sedang 'senak'? Rujuk rekod dan statistik
berikut:
·
PR mentadbir negeri Selangor (PR: 17/BN: 5), total = 22 kerusi
·
BN menguasai Sabah hampir
sepenuhnya (PR: 1/BN: 24), total = 25 kerusi
·
BN menguasai Sarawak hampir
sepenuhnya (PR: 1 kerusi/BN: 30),
total = 31 kerusi
·
BN terus bertakhta di Johor
(PR: 1/BN: 25), total = 26 kerusi
·
BN membuat ‘kejutan’ di Perak
(PR: 11/BN: 13), total = 24 kerusi
Ringkasnya, BN telah mendominasi 4
dari 5 buah negeri yang penting. Rekod PRU2008 menunjukkan BN telah jauh
meninggalkan PR dengan total 97 kerusi (atau 76%). Ini fakta yang
dipersembahkan kepada kita setelah politik tanah air dilanda “tsunami”.
Harapnya
pihak-pihak yang terlibat boleh menyemak kembali angka yang saya tonjolkan. Kemudian
buatlah timbang-tara dengan usaha yang telah mereka lakukan selama 3 tahun selepas
itu (2008-2011), sama ada sudah mantap dan cukup untuk memberikan kelebihan buat menembusi
kubu kuat lawan masing-masing?
Semakan 2: Milik siapa 43 kerusi di kawasan FELDA?
Bagi semakan
seterusnya, Prof Agus mahukan hadirin (dan pemimpin) menilai/melihat sejauh
manakah keupayaan pihak-pihak yang bakal berentap pada PRU13 berupaya memenangi
hati dan sokongan (undi) masyarakat FELDA, yang menyumbang sejumlah 43 kerusi parlimen (20% kerusi) di
dalam PRU13 nanti.
Sumber foto: pelbagai (dinyata & tidak dinyata)
Sekalipun pengamatan
terkini mendapati wujudnya isu dan pertikaian di antara pihak pengurusan FELDA
dengan para peneroka dan persatuan yang mewakili golongan peneroka berkenaan
isu-isu tertentu seperti penilaian harga hasil sawit, skim tanam semula dan
yang terbaharu, ‘perang mulut’ di antara Isa Samad dan Pak Sam (Peneroka
Kebangsaan), adakah semua ini dapat merubah mood golongan peneroka untuk
berpihak kepada calon PR pada PRU13?
Semakan 3: Kriteria “boleh menang”...bukan hanya kepada
calon!
Terdapat 3 komponen
penting berkaitan “kriteria boleh menang” yang perlu dilihat, dibahas dan
diperhalusi oleh parti-parti yang bakal bertanding pada PRU13 iaitu: (1) imej
calon, (2) imej parti dan (3) imej perpaduan parti-parti di dalam gabungan, PR
dan BN.
Komponen pertama
iaitu ‘calon boleh menang’ telah dibincangkan secara meluas dan rasanya tidak
perlulah dikupas di sini. Komponen 2 dan 3 akan dibincangkan secara bersama
kerana berkait rapat.
Soalnya, apakah
telah wujud atau bagaimana untuk memantapkan kerjasama di antara parti dari Semenanjung
dengan parti-parti tempatan yang mewakili kaum-kaum di Sabah dan Sarawak?
Soalan ini tidak
saya tujukan kepada BN kerana bukti wujudnya kerjasama parti-parti komponen
dalam BN telah dapat kita semua lihat hari ini. Malah ramai pemerhati politik
melabelkan kedua negeri ini sebagai ‘fix deposit’ buat BN pada setiap PRU.
Sebaliknya,
usaha PR mengembangkan pengaruh mereka di Sabah dan Sarawak masih dibayangi
oleh isu kegagalannya menjalinkan kerjasama dengan parti pembangkang tempatan. Sebagai
contoh, kegagalan PR membentuk kesefahaman dengan SNAP untuk bersama menentang
BN di Sarawak baru-baru ini dan kegagalan memujuk SAPP untuk bergabung tenaga
di Sabah.
Isu ini, tidak
dapat tidak, telah mencalar imej perpaduan yang cuba ditonjolkan oleh kalangan
parti pembangkang.
Sungguhpun tidak
dinafikan PR (melalui DAP), telah berjaya merebut kerusi di Sarawak dan Sabah
pada PRU yang lepas, ia hanyalah diperoleh di kawasan yang majoriti pengundinya
Cina/Bandar. Dengan kemudahan di Bandar yang baik, persepsi pengundinya
tidaklah boleh disamakan dengan mentaliti dan cara berfikir majoriti rakyat
Sabah dan Sarawak yang hidup jauh di pedalaman.
Sumber foto: pelbagai (tidak dinyata)
Justeru, tiada
jaminan situasi dan mood yang sama akan berulang pada PRU yang akan datang jika
andainya kemelut yang sama tidak diatasi oleh PR.
Semakan 4: Jaga poket rakyat, undi anda terjaga
Mengapakah
tsunami politik yang menumbangkan rejim Suharto di Indonesia (Mei 1998) tidak lama dahulu gagal
untuk menggoyahkan pemerintahan kerajaan BN di Malaysia? Apakah yang
mempengaruhi mood rakyat Malaysia waktu itu?
Terbaharu,
timbul persoalan sama ada the Arab Spring
berupaya untuk mempengaruhi iklim politik di Malaysia? Berbeza barangkali
dengan perkembangan luar, di mana kebanyakan rakyat yang membina hidup di
negara kita masih boleh berfikir panjang sebelum bertindak meleburkan usaha-usaha
perpaduan antara kaum yang diusahakan sejak 50 tahun yang lalu itu. Syukurlah
kita tidak ke tempat kerja, atau anak-anak ke sekolah dengan diiringi tentera
bersenjata.
Kita semua
maklum bahawa fenomena ‘musim bunga Arab’ bukanlah ada kaitan yang kuat dengan penafian
hak untuk mengamalkan agama. Ianya lebih kepada kisah kebangkitan rakyat demi
menuntut keadilan disebabkan kerajaan mereka gagal untuk menjaga ‘poket rakyat’.
Dengan erti kata
yang lain, rakyatnya hidup dalam kesempitan kerana tiada pekerjaan, berhutang,
miskin dan terabai aspek kebajikan. Sedangkan para pemimpin mereka pula sedang
sibuk memperkayakan diri, kaum keluarga dan kroni melalui perompakan hasil kekayaan
negara. Inilah jadinya; Negara kaya tetapi rakyatnya begitu miskin.
Soalan yang sama juga
seharusnya kita tanyakan berkaitan pengurusan kerajaan di Malaysia. Bagaimana
wang pembayar cukai telah dibelanjakan? Bagaimana ‘wakil’ yang dilantik rakyat
itu telah bekerja untuk rakyat dengan penuh amanah sehingga poket rakyat penuh
dan kehidupan mereka terbela?
Siapakah yang
mampu menjamin boleh menjaga poket rakyat di 56 kerusi parlimen di Sabah dan Sarawak menjelang PRU13 nanti?
Kalaupun PR memberikan 100% tumpuan kepada 3 negeri kuat pengaruh PAS iaitu
Kelantan, Kedah dan Terengganu – pun masih jauh untuk mencapai angka 56 kerusi
itu.
Lihat: Harapan
Pas (Kelantan=14; Terengganu=8 dan Kedah=15) = 37 kerusi untuk dipertandingkan.
Banyak faktor lain
sebenarnya yang turut menyumbang ke arah pembentukan ‘tsunami politik’ tahun
2008. Makanya, PR tidak boleh merasa senang hati mahupun terlalu yakin bahawa
kekuatan sokongan yang sama bakal mereka raih pada PRU yang ke-13 nanti.
Kecuali di
beberapa kawasan yang menunjukkan PR mampu menang besar seperti di Ipoh Timur
(DAP/Kit Siang majoriti 21, 942 undi); Gelugor (DAP/Karpal Singh majoriti 21,
015 undi); Bagan (DAP/Guan Eng majoriti 22, 070 undi) dan banyak lagi, faktor undi protes dari kalangan
penyokong BN juga tidak boleh diambil mudah.
Pernah saya baca,
bukan sedikit orang-orang UMNO telah membuat undi protes kerana merasa ‘harapan
telah dihancurkan’ oleh Pak Lah sewaktu menjadi Perdana Menteri Malaysia.
Sesungguhnya telah
banyak perubahan yang telah, sedang dan bakal berlaku sebelum tibanya PRU13. Saya
melihat asas kejayaan kedua-dua pihak tidak lagi tersandar di bahu para
pendokong tegar mereka, kerana ianya tidak akan membawa kesan dan perubahan
yang besar (seperti 37 kerusi ‘harapan PAS’ vs 56 kerusi di Sabah dan Sarawak).
Bahkan jika sekiranya golongan pengundi yang sebelum ini membuat protes telah
‘memaafkan BN’ dan berikrar kembali mengundi untuk calon-calon BN, makin
gawatlah PR.
Semakan 5: Formula 3M (tapi boleh jadi 4M ataupun 5M)
Turut diulas oleh
Prof Agus adalah pengaruh 3M di dalam mencorakkan haluan sepanjang tempoh
berkempen pada PRU. Apakah 3M itu? Adakah Makan, Main dan Mengulor? Tidak!
Iaitulah Money,
Machine and Media (wang, jentera kempen dan media).
Wang
Barang sesiapa
yang ada wang dan pandai ia gunakan untuk ‘tujuan kebajikan’, maka pihak itu
dilihat mampu mencorakkan imej yang ‘bermurah hati’ di mata pengundi. Buktinya,
sekarang ini riuh sekali di luar bandar yang gembira menerima ‘durian runtuh’
iaitu agihan wang bantuan RM100.
Sumber foto: dinyatakan
Jika di Terengganu, selepas dapat RM100, akan
dapat lagi RM100 yang diberikan oleh kerajaan negeri melalui dana wang Ihsan.
Kini, masing-masing sedang ‘gatal tangan’ menunggu untuk mengisi borang bagi
mendapatkan bantuan bernilai RM500 pula.
Tentulah bagi
Menteri ataupun taukeh besar, wang RM700 itu kecil. Tetapi bagi mereka-mereka
yang memerlukan, peluang mendapatkan RM700 bukanlah sesuatu yang boleh
dilepaskan begitu sahaja.
Saya juga bersangka buruk tentang perkara ini, tetapi saya yakin tidak ramai di kalangan masyarakat kita yang ingin peningkan kepala mereka memikirkan dari mana wang tersebut diperoleh, melainkan bersyukur saja apabila mendapatnya.
Saya juga bersangka buruk tentang perkara ini, tetapi saya yakin tidak ramai di kalangan masyarakat kita yang ingin peningkan kepala mereka memikirkan dari mana wang tersebut diperoleh, melainkan bersyukur saja apabila mendapatnya.
Jentera
kempen
Sesiapa pun akan
mengambil dan ‘memanfaatkan’ kemudahan/logistik yang mereka miliki bagi
membantu tugas-tugas kempen, baik jentera milik kerajaan negeri, mahupun
persekutuan. Sama sahaja. Kedua-duanya sering dikerah untuk menyiapkan platform
berkempen parti yang memerintah.
Media
Sedarkah anda bahawa sebaik selesai PRU
ke-12, maka bermulalah kempen PRU ke-13.
Ya. Masakan kita setiap hari berpolitik sehingga segala benda dipolitikkan sampai pening rakyat jadinya. Telah acap kali kita dengar bahawa media arus perdana merupakan alat propaganda bagi kerajaan BN, manakala ‘media baru’ yang makin rancak berkembang pula dikaitkan sebagai pro-PR.
Ya. Masakan kita setiap hari berpolitik sehingga segala benda dipolitikkan sampai pening rakyat jadinya. Telah acap kali kita dengar bahawa media arus perdana merupakan alat propaganda bagi kerajaan BN, manakala ‘media baru’ yang makin rancak berkembang pula dikaitkan sebagai pro-PR.
Begitupun,
fungsi dan tujuan kedua-dua media ini adalah sama, iaitu terus berkempen di
luar waktu untuk pihak yang mereka sokong.
Setiap bentuk media,
baik TV, akhbar mahupun blog dan Facebook ada kekuatan tersendiri. Namun sehingga
kini belum ada satu kajian/survey yang benar-benar boleh meyakinkan iaitu "impak
dan pengaruh media baru terhadap persepsi pengundi di kampung, golongan belia
luar bandar dan golongan berpencen".
+1M
Selain 3M yang saya
sebutkan di atas, M yang berikutnya, yang boleh ditokok tambah ialah Manipulasi.
Apa yang telah sekian lama menjadi kebimbangan di kalangan pimpinan dalam PR
adalah kemenangan BN pada PRU yang dikatakan telah disokong oleh perbuatan manipulasi
yang dimainkan oleh badan pengendali Pilihanraya, selain layanan pihak berkuasa
melalui pengenalan peraturan berkempen yang berat sebelah, salahguna jentera
kerajaan dan propaganda media yang melampau sehingga mewujudkan lantai persaingan yang tidak rata.
+1M
M yang terakhir
yang suatu ketika dulu dianggap releven adalah Mahathir. Waktu itu
Mahathir masih di puncak kuasa. Anda boleh tidak setuju dengan pendapat saya,
tetapi saya berikan penjelasan. Sekalipun Mahathir telah tidak berjawatan, beliau
masih memainkan peranan penting di belakang tabir terutama di zaman Pak lah (kemuncaknya
ialah apabila Mahathir bertindak keluar dari UMNO sebagai langkah mendesak Pak
Lah berundur). Kini, pandangan beliau masih lagi ditagih (lihat isu Lembu) dan
mungkin beliau akan menjadi tumpuan terutama pada saat-saat akhir proses
berkempen. Di mana waktu itu saya jangkakan ‘apa yang beliau kata’ berkemungkinan
boleh mempengaruhi mood serta
pertimbangan “wait and see voters” atau pengundi atas pagar sebelum sebelum
mereka keluar membuang undi.
Bagi mereka yang
sememangnya anti-Mahathir tentulah tidak akan menerima faktor M yang ke-5 ini. Terpulang,
dan sama ada pendapat saya ini dapat dibuktikan secara realiti, hanya masa yang
akan menentukan.
Izin mencelah: Cara kita berpolitik memerlukan kita supaya
adanya pilihan atau alternatif
Dah masuk ke bab
penutup.
Secara peribadi
saya menyokong seandainya suatu masa nanti PAS dan UMNO dapat menemukan masa yang
sesuai untuk duduk semeja berbincang dan mencari ikhtiar bagaimana dapat
dikembali dan ditinggikan lagi martabat agama Islam dan perkara-perkara yang
menyentuh kepentingan orang Melayu di Malaysia.
Harapan saya, bersatulah
di dalam mencapai tujuan yang sama dengan mencari titik-titik persamaan itu.
Namun untuk
melihat supaya mana-mana parti dibubar dan masuk bergabung menjadi parti yang
tunggal, bukanlah sesuatu yang boleh saya bayangkan.
Ini kerana saya percaya
dengan cara kita berpolitik hari ini, memerlukan kita supaya mempunyai wadah pilihan
atau alternatif untuk menyampaikan aspirasi kita dalam berpolitik. Maksudnya,
jika pihak A tidak mengotakan janjinya (mensejahterakan poket rakyat), maka
rakyat seharusnya mempunyai pilihan lain (Parti B atau C, etc) untuk disandarkan segala harapan mereka
itu.
Dan seandainya
orang Islam dan orang Melayu di Malaysia hanya memiliki 1 parti, secara
langsung menunjukkan itu sajalah yang ada dan terpaksa disokong walau baik,
walau buruk - kenalah ditelan jua.
Harapnya
tidaklah sampai ke tahap ini. Kerana malang sekali buat kita selain ianya juga
berlawanan dengan apa yang semua pihak cuba ditonjolkan iaitu
‘pendemokrasian politik’ di Malaysia.
Keperluan kepada
wadah alternatif ini juga saya kaitkan dengan kelemahan yang bakal kita alami
sekiranya terbentuknya sistem dua (2) parti. Seperti yang dilihat hari ini
iaitu BN dan PR. Tidak saya nafikan ada beberapa kebaikkan dengan amalan sistem
2 parti terutama mengoptimumkan fokus bagi menghadapi pertembungan 1 lawan 1 di
dalam pilihanraya. Bahkan sumber (kewangan dan tenaga manusia serta jentera dan
media) dapat diatur dan digerak secara lebih sistematik, berkesan dan ekonomik.
Namun saya berpandangan
sistem 2 parti juga boleh membantutkan proses inovasi dalam berpolitik.
Maksudnya begini:
sekiranya para pengundi berpendapat selepas PRU12 BN tidak menunaikan janji-janjinya,
maka rakyat boleh memilih untuk menggantikan BN dengan PR pada PRU13. Dan seandainya
PR juga terjangkit sindrom yang sama dengan BN, maka rakyat akan tolak PR dan
angkat kembali BN berkuasa pada PRU14.
Situasi ini boleh
silih berganti, tetapi akhirnya siapapun yang diterima mahupun ditolak, tanpa inovasi-pun,
salah satunya akan dipilih jua untuk menjadi kerajaan. Saya harap anda nampak
maksud saya ini.
Sesungguhnya kerangka
dan idealisme politik di negara kita hari ini telah jadi begitu mencabar.
Banyak isu telah berubah. Kerana itulah Mahathir berkata beliau perlu menyemak
semula karya “Dilema Melayu” yang dikarangnya pada tahun 1970 itu kerana isu
dan situasinya telah berubah.
Kehendak dan tuntutan rakyat yang berbilang bangsa dan agama telah menghadirkan cabaran kepada minda dan tindakan pemimpin (BN mahupun PR). Makanya suatu kerangka politik yang responsif (keluar dari kepompong pemikiran stail lama) perlu kita bangunkan dan sebarang isu yang timbul perlulah ditangani secara bijak oleh sesiapa jua yang inginkan kunci untuk memasuki Putrajaya selepas diumumkan keputusan PRU13 yang akan datang!
Kehendak dan tuntutan rakyat yang berbilang bangsa dan agama telah menghadirkan cabaran kepada minda dan tindakan pemimpin (BN mahupun PR). Makanya suatu kerangka politik yang responsif (keluar dari kepompong pemikiran stail lama) perlu kita bangunkan dan sebarang isu yang timbul perlulah ditangani secara bijak oleh sesiapa jua yang inginkan kunci untuk memasuki Putrajaya selepas diumumkan keputusan PRU13 yang akan datang!
Wallahua'lam.
No comments:
Post a Comment