Saturday, 28 February 2009

R.U

P's

Pengajaran, penyelidikan, penerbitan, perundingan dan perkhidmatan kepada masyarakat.

Begitulah prinsip 5P yang saya ingat, yang perlu dipegang setiap masa selagi mahu bergelar pendidik.

Mungkin saya agak ketinggalan zaman kerana rasanya bilangan P tersebut telah ditambah. Namun berapa banyakpun P yang ditambah, 5 yang awal ini perlu sekurang-kurangnya dipenuhi terlebih dahulu.

Barangkali bagi kebanyakan pendidik, mencapai setiap P bukanlah tugas yang mudah sebagaimana tertulis. Saya secara pribadi pun masih belum lengkap keseluruhan P, namun berkehendak untuk memenuhinya kelak, insya-Allah.

Pengajaran - perkara yang terus terlintas di kepala adalah mengajar subjek-subjek tertentu di bilik kuliah. Benar, namun tidak sepenuhnya.

Pengajaran turut merangkumi usaha bagi menambahbaik teknik pengajaran (menghadiri bengkel, seminar/kursus etc), usaha menambahbaik pengetahuan menggunakan teknologi dalam bilik kuliah (menghasilkan slide power point yang interaktif, mengendalikan komputer, perisian versi terkini, set-up LCD etc).

Justeru, pengajaran sekarang ini perlu difahami dari skop yang lebih luas.

Penyelidikan - komponen yang menjadi keghairahan bagi sesetengah pendidik, dan tidak dinafikan juga menjadi bebanan/mimpi ngeri sesetengah yang lain. Bagi yang benar-benar ingin menyumbang kepada kesejahteraan hidup manusia, aspek penyelidikan amatlah penting.

Melaluinya, pelbagai kajian dan penemuan penting terhasil sebagai contoh, saintis menemui penawar bagi sesetengah jenis penyakit, kaedah berkesan meningkatkan hasil pengeluaran pertanian, kawalan serangga perosak di ladang, meyediakan pelan pembangunan bagi menyelesaikan masalah penduduk di sesuatu tempat etc.

Namun tidak kurang yang berpendapat penyelidikan sebagai sesuatu yang memerlukan tumpuan atau komitmen yang berterusan dan juga proses yang memakan banyak masa, yang mungkin mewujudkan konflik dengan komitmen semasa terhadap anak-anak dan keluarga (meluangkan masa yang berkualiti), penyediaan dan persiapan ke kuliah etc. yang mana semua ini perlu diambilkira dengan serius.

Penerbitan - kita kurang menulis, dan kurang buat penerbitan. Pernah juga terdengar "saya dah habiskan banyak masa membuat penyelidikan dan produknya juga berjaya, sehingga saya terlalu penat untuk membuat penerbitan" atau "proses penerbitan terlalu leceh, banyak prosedur dan time-consuming. Saya pakar dalam bidang saya, dah setiap kali hantar draf manuskrip, ada saja yang kena perbetul dan update, apa yang mereka tahu tentang bidang ni? malasla macam ni", etc.

Ada perkara yang kita tidak nampak di sini. Bilangan penerbitan ilmiah dalam bidang-bidang tertentu adalah amat penting bagi menentukan sumber kepakaran itu datang dan kekuatan sesebuah jabatan atau fakulti di dalam bidang tersebut.

Contoh mudah: jika John A yang banyak menulis buku/jurnal berkaitan subjek A, dan dia masih berkhidmat di University A, maka dengan mudah kita dapat kenalpasti bahawa Universiti A mempunyai tenaga yang pakar dalam subjek A. Justeru, lebih mudah untuk kita menghantar Staf buat PhD dengan John A, mengenai subjek A, di sana pada masa depan.

Samalah jika di universiti tempat kita bekerja, jika kita banyak melakukan penerbitan buku/jurnal, kita sebenarnya membina kekuatan diri, kekuatan ilmu dan lama-kelamaan kita akan menjadi titik fokus subjek tersebut, dan secara langsung menarik kemasukan pelajar lepasan ijazah ke fakulti/jabatan kita untuk mendalami subjek tersebut.

Namun, seperti penyelidikan juga, aspek penerbitan merupakan kerja berat (leceh barangkali juga) kerana memerlukan tumpuan untuk menulis dan pastinya 'a very time-consuming process'.

Bagi sesetengah kita, mungkin masih boleh bersabar dengan kerenah birokrasi dan 'kena reject-kena repair', tapi untuk betul-betul duduk depan komputer dan menulis buku/jurnal, itu yang payah nak buat. Ada hari banyak idea dan laju kerja, dan hari yang lain, sebaliknya.

Yang paling senak ialah bila 'date-line' dah terlalu hampir, padahal masa tu banyak lagi benda belum ditulis!

Perundingan - memang diminati sebahagian besar pendidik, sebab banyak cover perbelanjaan kewangan. Tidak hairan bilamana ada pendidik yang lebih berminat dengan kerja-kerja perundingan daripada mengajar, hingga ada yang ponteng kelas sebab banyak projek 'tengah berjalan'.

Waktu belajar dulu, saya sempat juga merasa jadi RA dan waktu itulah merasa pengalaman pertama naik-turun kapal terbang (sewaktu buat kerja perundingan dengan FELCRA Sarawak). Kerja-kerja perundingan ni membawa penyelidik ke pelbagai tempat dan semuanya ditanggung dan khidmat profesional kita juga dibayar.

Tidak hairan juga apabila melihat CV pensyarah-pensyarah, di bahagian perundingan memang tak cukup ruang nak tulis, tapi 'lompong' besar di bahagian penerbitan.

Perkhidmatan kepada masyarakat - pada awalnya saya tidak dapat faham bagaimana pendidik yang hampir kebanyakan masanya dihabiskan di kampus, dapat berkhidmat kepada komuniti?

Apa bentuk perkhidmatan kepada komuniti yang boleh kita sumbangkan?

Setelah beberapa ketika, saya dapati sebagai insan yang Allah kurniakan dengan ilmu yang 'lebih sikit' dan pribadi yang baik sebagai pendidik, segala 'pinjaman' Allah ini hendaklah kita kembalikan kepada komuniti dalam bentuk khidmat (ilmu, tenaga, masa, wang etc).

Justeru, ada rakan yang menjadi pengerusi PIBG di sekolah anak dia, jadi pengerusi masjid taman perumahan tempat dia tinggal, bergiat dengan NGOs seperti MERCY, ABIM etc, menjadi felo kediaman pelajar dan ikut aktiviti bakti siswa, etc.

Pokoknya, tanggungjawab menjadi pendidik bukan hanya di kuliah dan di rumah, tetapi menjadi fardhu kifayah kepada kita untuk membantu komuniti di sekitar kita, mana yang termampu.

R.U

Agenda berkenaan RU (Research University) ini telah agak lama berlegar di corong telinga saya. Tahun sudah, beberapa universiti tempatan telah terpilih menjadi RU dan 1 universiti APEX (unggul). Tahniah kepada yang berjaya!

Maka terkial-kial lah beberapa universiti premiar yang sepatutnya juga diiktiraf dengan status RU, kerana selama ini gah dengan subjek kejuruteraan dan teknologinya.

Lantas, pelbagai langkah proaktif telah diambil pihak pentadbir. Senarai KPI telah dikeluarkan, dan ianya perlu segera dipenuhi bagi menjamin kejayaan status RU.

Maka, berlumba-lumbalah (dikerah juga sebenarnya) para pensyarah untuk menghasilkan sejumlah penerbitan ilmiah (jurnal/buku etc), kolaborasi dengan universiti luar etc.

Berlumba-lumbalah juga para pensyarah yang agak lama terperam dari membuat research me'recycle' mana-mana projek yang lepas. Soal kualiti belakang kira, kuantiti come first.

Tidak kurang yang dah 'kebal' dan buat macam tiada apa-apa yang perlukan tindakan.

Bagi staf cuti belajar juga tidak terkecuali, dengan 2 penerbitan jurnal setahun perlu ada dalam tangan, tambah menyesakkan perut sesiapa sahaja yang terbabit.

Agaknya orang di pejabat pentadbiran yang berkelulusan ijazah dalam seni, dalam sejarah, dalam pengajian agama, pengurusan perniagaan, dalam sosiologi etc tu semua faham tak masalah untuk menerbitkan jurnal/buku ilmiah?

Kalau faham, kena tengok semula polisi-polisi yang dibuat dan minta feed-back golongan professor dan ilmuan yang beribu-ribu kat dalam universiti tu. Dan kalau tak faham, tanya!

Pelajar & RU

Tengah sibuk-sibuk dengan KPI dan RU, timbul pula kegelisahan di kalangan warga pendidik terhadap nasib para pelajar/mahasiswa.

Mahasiswa sekarang dilihat semakin 'out of picture'. Sama ada picture pensyarahnya yang sibuk dengan kerja-kerja penulisan jurnal/buku, atau picture pejabat pentadbiran kerana urusan RU etc.

Keutamaan sekarang bukan kepada mendidik atau mengajar di bilik kuliah, tetapi memastikan bilangan indikator pada KPI dipenuhi seboleh mungkin untuk mendapat status RU.

Akhirnya, kepada siapa kita hendak tumpukan walaupun setelah mendapat status RU? Fikirlah sendiri.

Staf Muda

Saya baru sahaja berkhidmat sebagai pengajar 2 tahun yang lepas dan bolehlah dikategorikan sebagai staf muda. Namun, tahun lepas saya agak terkejut apabila mendapat tahu bahawa kelulusan untuk staf membentangkan kertas kerja telah diperketat.

Tambah senak perut ialah apabila staf yang ingin membentang kertas kerja di luar negara perlu ada bukti telah menerbitkan jurnal sebelum ini.

Senak dah jadi pedih perut apabila dapat makluman staf yang ingin membentang kertas kerja di luar negara hanya akan dibiayai hingga RM6000 maksimum (jika tak silap) - tiket kapal terbang pun tak lepas.

Secara ikhlas saya tidak ada masalah untuk memohon membentang kertas kerja kerana ada penerbitan buku dan jurnal sebelum ini, tetapi bagaimana dengan nasib rakan yang lain?

Menghadiri seminar, persidangan inilah 'ruang' yang terbaik untuk mencari 'peluang' membina 'rangkaian' dengan ilmuan yang lain.

Saya sendiri banyak berhubung dengan pakar yang sama bidang, dan ia membuka ruang untuk kolaborasi dan jemputan untuk berkongsi ilmu selepas beberapa bulan seminar tamat.

Ia terjadi apabila saya menjadi salah seorang pembentang kertas kerja semasa seminar 'komuniti marginal' di hotel di PJ dan ada pegawai JHEOA kebetulan di seminar itu yang bertanyakan soalan dan seperti biasa saya akan cuba menjawab setepat mungkin untuk memuaskan hati si penanya itu.

Selesai sessi, kami bertemu untuk minum dan bertukar kad nama. 2 bulan selepas itu, saya dijemput semula untuk menjadi 'main speaker' dalam seminar khas berkaitan pelancongan orang asli di kompleks JHEOA di Gombak.

Saya merasa bangga, tapi bukan tinggi diri, saya berpuas hati kerana kajian saya mengenai orang asli akhirnya didengar sendiri oleh JHEOA dan hasil kajian tersebut dapat dikongsi dan diperbincangkan bersama para ilmuan yang lain pada hari tersebut, Alhamdulillah.

Justeru, pelbagai bentuk pendedahan tidak kiralah apa sekalipun sama ada menghadiri seminar, membentang kertas kerja mahupun menulis jurnal, haruslah diperuntukkan dengan cara lebih mudah kepada staf muda terutamanya bagi memacu perkembangan karier mereka di masa depan.

Penutup

Usaha yang proaktif bagi mencapai RU memang perlu dipuji, kerana dengannya pensyarah, jabatan dan fakulti akan memperoleh banyak kemudahan sama ada sari segi dana/kewangan, dan penambahbaikan fasiliti bagi tujuan pengajaran dan pembelajaran.

Usaha ke arah mencapai RU juga dapat dipenuhi jika setiap pendidik dapat menghayati budaya 5P dengan sebaiknya. Usahlah dipeningkan dengan elemen-elemen yang rumit jika perkara asas belum difahami dengan mantap.

Tekanan yang diterima oleh para staf akademik terhadap usaha mencapai RU ini tidak seharusnya menjejaskan tumpuan mereka terhadap 'core business' iaitu memberikan pendidikan dan ilmu yang terbaik kepada pelajar.

Jika pelajar sendiri semakin 'out of picture', jelaslah landasan yang dirintis itu bukanlah sesuatu yang diingini sebenarnya.

Pencapaian RU memerlukan semua pihak baik pentadbir (yang menentukan dasar dan polisi), pensyarah (yang menggerakkan usaha) dan mahasiswa (yang menjadi outcome daripada proses) berpadu tenaga dan kesemuanya ini haruslah sentiasa dibawa bersama sebagai satu entiti yang saling memerlukan.

Zainal Abidin - Puteri

Alang-alang terjumpa tadi, layan jelah...

Tuesday, 17 February 2009

Majlis Cukur Kepala

Assalamualaikum,

Sukacita kami sekeluarga ingin merakamkan jutaan terima kasih dan penghargaan kepada warga oxford (maaf, kerana jemputan tidak melibatkan semua) di atas kesudian anda dan keluarga melapangkan masa menghadiri majlis cukur kepala anak perempuan kami Ahad yang sudah.

Ramai orang 'di balik tabir' yang telah bersusah-payah dan bertungkus-lumus membantu meringankan bebanan kami sekeluarga sebelum, semasa dan sesuah majlis tersebut. Ada yang datang awal sehari menyiapkan bahan-bahan masakan, datang awal pagi sebelum majlis untuk memasak dan siapkan tempat etc, hanya doa kepada Allah bagi kesejahteraan anda sekeluarga jualah yang mampu kami panjangkan. Amin.

Dan kepada jemputan yang datang dengan buah tangan serta hadiah (yang pelbagai) tu, doa kami agar Allah rahmati anda dan keluarga.

Di sebalik penganjuran majlis yang serba ringkas dan juga mungkin tidak teratur (pertama kali sebenarnya kami anjurkan di rumah kami), dan pertama kali juga merasai pengalaman cukur rambut bayi, segala kekurangan, ketidakpuashatian para hadirin pada hari itu, (tempat sempit, bising, panas, makan tak kena citarasa etc) kami sekelurga menyusun jari meminta maaf.

Secara pribadi, saya belajar sesuatu yang berharga "Sesungguhnya ramai yang prihatin dan sanggup membantu sesama kita di oxford ini, janganlah terlalu segan atau tebal muka untuk meminta pertolongan sebab mana yang termampu, insya-Allah orang akan tolong kita, dan dengan kudrat yang ada juga, kita hendaklah tolong rakan yang lain pula".

Inilah antara pengalaman yang indah untuk kami kenang ketika tinggal di UK, dan untuk terus diingati bila tamat belajar dan pulang berkhidmat di tanah air kelak.

Doa balas kami buat semua hadirin:


"Semoga Allah juga memberkatimu dan melimpahkan kebahagiaan buatmu. Semoga Allah membalasmu dengan sebalik-baik balasan, mengurniakan kepadamu sepertinya dan melipatgandakan pahalamu". (Lihat Al-Adzkar, karya An-Nawawi, hal.349, dan Sahih Al-Adzkar Nawawi oleh Salim Al-Hilali 2/713)

Wassalam.

Monday, 16 February 2009

Al-Kisahnya...

Kenyataan Media Tengku Razaleigh Hamzah Feb 15

“Biar saya lanjutkan apa yang pernah saya katakan mengenai status Menteri Besar”

Perlembagaan adalah undang-undang tertinggi di negara ini. Ia merupakan asas dan sumber kepada kuasa undang-undang, dan Raja-Raja telah bersumpah untuk mempertahankannya.

Menurut Perlembagaan, Dato’ Seri Ir Haji Mohammad Nizar Jamaluddin adalah Menteri Besar sehinggalah beliau meletak jawatan atas kerelaannya, atau disingkirkan melalui undi tidak percaya menerusi persidangan dewan undangan negeri.

Perlembagaan tidak mempunyai sebarang peruntukan untuk menyingkirkannya melalui cara lain, termasuk melalui petisyen atau arahan daripada mana-mana pihak berkuasa.

Dua prinsip perlu dijelaskan:

Pertama, kerajaan yang memerintah diasaskan menurut undang-undang dan prinsip yang terdapat dalam Perlembagaan. Inilah yang membezakan di antara kerajaan yang dibentuk secara sah dan yang dibentuk secara kekerasan melalui undang-undang rimba.

Kedua, kerajaan yang dibentuk secara sah menurut Perlembagaan memperolehi kuasanya daripada mandat yang diberikan rakyat, hanya melalui cara itu. Mandat diberikan oleh rakyat kerana kerajaan itu dibentuk menurut Perlembagaan, dan pemimpin-pemimpinnya mereka pilih melalui pilihan raya yang bebas dan adil.


Kita perlu menguji mandat ini secara berkala. Pada waktu-waktu penting seperti apabila sesebuah kerajaan akan dibentuk atau dibubarkan, Perlembagaan memperuntukkan kaedah ujian yang formal dan definitif untuk mengukur sejauh mana mandat rakyat diperolehi oleh kerajaan berkenaan.


Jadi, kita adakan pilihan raya untuk menguji sejauh mana sokongan di kalangan rakyat yang diperolehi oleh seseorang calon pimimpin. Persoalan dikemukakan dalam pilihan raya yan dikawal oleh undang-undang dan persetujuan yang mendahului masa.

Jika pilihan raya tidak diadakan, atau sekiranya pilihan raya itu diragui kebebasan dan keadilannya, maka persoalankeabsahan kepimpinan tidak dapat ditentukan.


Walau seramai mana pun orang berarak dan meneriakkan nama anda, semuanya itu tidak diambil kira. Anda perlu membuktikan bahawa anda mempunyai sokongan pengundi melalui pilihan raya yang bebas dan adil.

Sama juga, Perlembagaan menyediakan satu kaedah definitif untuk menguji sama ada seseorang Menteri Besar atau Perdana Menteri masih mempunyai majoriti di Dun atau Parlimen. Kita akan kemukakan undi tidak percaya di Dun atau Parlimen.

Apa yang akan diambil kira nanti ialah keputusan persidangan tersebut. Ia tidak mengambil kira sebanyak mana akuan bersumpah, peralihan sokongan, sidang media dan perisytiharan yang dibuat. Ia juga tidak mengambil kira berapa banyak bentuk pengiklanan, pameran, tarikan dan tenaga yang ditanggung bagi menghadapi persoalan tersebut.


Bagi menguji secara formal mandat kerajaan sekarang, sama ada di Perak, Sabah atau kerajaan Persekutuan, persoalan perlu dikemukakan kepada rakyat melalui pilihan raya negeri, atau menerusi persidangan melalui undi formal di dewan. Inilah ujian-ujian yang diambil kira dalam demokrasi berperlembagaan kita.

Inilah juga apa yang diertikan sebagai demokrasi berparlimen. Untuk menyingkir atau membentuk kerajaan melalui cara selain itu akan menyalahi Perlembagaan, melunturkan kuasa undang-undang dan berhadapan dengan risiko pembentukan kerajaan yang haram.

Pihak berkuasa yang sah hanya boleh ditubuhkan melalui kaedah demokratik seperti yang disebut oleh Perlembagaan. Kuasa yang sah dan betul berbeza sepenuhnya daripada kuasa buas yang boleh dibeli, jual atau dirampas menggunakan kekuatan.


Tengku Razaleigh Hamzah

Dipetik dari: http://perakdaily.com/?p=646

Friday, 6 February 2009

Perak

"Pemimpin sama pemimpin berperang, rakyat tersepit di tengah-tengah"

Haru-biru sekali nampaknya situasi politik dan kepimpinan di negeri Perak ketika ini. Terkejut saya apabila pulang dari hospital semalam dan baca akhbar online.

Apapun, saya tidak nampak apa untungnya krisis ini berlaku. Namun satu yang pasti rakyat dan orang biasa di Perak tidak mungkin mengecap kesenangan darinya.

Pada saya, krisis kali ini bukanlah berkenaan rakyat hilang kepercayaan kepada Ir Nizar, namun krisis pemimpin yang dipilih (ADUN) itu sendiri yang rakyat sama sekali tidak patut diheret ke dalamnya.

Kalau masalah ini melibatkan rakyat, mudah saja iaitu buat pilihanraya semula. Biar rakyat negeri Perak sendiri yang pilih pemimpin. Tapi kes kali ini lain, iaitu bukan melibatkan rakyat, tetapi mereka-mereka yang di atas.

Sedih, Malaysia kita ni hanya satu sahaja, tidak ada lagi Malaysia yang lain.

Janganlah kerana berebutkan kuasa politik, kita sanggup letak belakang nilai dan ilmu yang benar, soal agama (dosa dan pahala) dan etika, apatah lagi prosedur/undang-undang.

Saya dari jauh cuma berdoa dan berharap agar biar apapun yang telah berlaku, jangan sampai esok-esok kita jadi macam di SELATAN THAI, yang bunuh, tembak, bakar, potong orang dah jadi benda biasa.

Waktu tu, semua kuasa dan kegembiraan akan berlalu pergi dan akhirnya generasi orang melayu Perak kelak akan mengenang akan 'jasa' peninggalan pemimpin mereka terdahulu ini.

Moga Allah selamatkan Tanah Airku...

5/02/09_salji tebal di Oxfordshire

Kat laman depan rumah putih dengan salji

Laman belakang pun agak tebal juga

Air memang diperlukan untuk pertumbuhan pokok

Keretaku pun kena selimut putih

Waktu ni, buat bisnes ais kepal mesti laku

Jiran-jiran mat saleh ni mesti tengah syok mengulor lagi

Oklah, aku kena bergegas ke hospital ni, rindu nak jumpe si kecik tuh!

Wednesday, 4 February 2009

Mawaddah_040209

Aku seperti tak percaya, akhirnya aku menjadi ayah!
Bukan ape, lazimnya aku melawat anak orang lain di hospital
Main-main dengan anak rakan yang datang bertandang
Aku dah jadi ayah?

Allah saja yang tahu bila pertama aku tengok dia ni muncul di depan mata aku
Aku menangis gembira kerana ummat Muhammad SAW bertambah 1 lagi
Kesihan isteri yang bertarung dengan kesakitan fizikal dan mental
Aku hanya pegang tangan, suruh dia teran dan selawat

Ini rezeki kami, generasi kami yang akan datang
Ini pembakar semangat kami
Semangat untuk menjadi ibu dan bapa
Semangat untuk terus tekun belajar
Semangat untuk tekun mendidik anak-anak
Dan yang paling penting...
Dia ini mengajar aku supaya cinta kepada Ibu dan Ayah (aku dan isteri) di atas segala keperitan dan pengorbanan yang telah mereka curahkan kepada kami
Lepas aku sendiri perhati saat betapa sukarnya ibu hendak melahirkan
Memang wajarlah kalau seseorang anak yang derhaka tu, tuhan hukum dia masuk neraka.

Mawaddah nama kami beri
Lambang cinta dan kasih sayang
Kasih kepada Allah
Kasih kepada Rasul (SAW)

Cucu pertama Mok&Ayoh dan Mak&Ayah
Cicit pertama Mok Som
Anak saudara pertama Khairul Efendy, Mardiah Noor, Khairul Anuar, Mohd Azmi, NurAin, Muhd Ridhuan, Mohd Hafizi, Mohd Faiz Luqman
Anak saudara pertama Muhammad Izad, Siti Nurhana, Siti Aisyah, Siti Fatimah Maisarah, Siti Hamima Soraya.

SNOW@Oxford_01/02/09





Seronok juga tengok bebudak main salji. Tapi musim salji kali ni tak begitu mengujakan saya dek kerana komitment terhadap proses kelahiran anak kami. Lagipun saya baru saja recover dari serangan demam selesema yang paling teruk pernah saya alami (hampir 3 minggu, buat malu budak kecik je).

Foto ini saya ambil hanya dari dalam rumah saya (kami baru pindah rumah, mencari kediaman lebih selesa, selari dengan pertambahan ahli baru dalam keluarga, dan hampir dengan school kami).

Lain-lain panorama musim salji@Oxford saya pakukan ke dalam rakaman video yang tidak tahu cara untuk di post kan di blog ini.

Apapun, disebalik kecantikan salju/salji, UK terpaksa membayar harga mahal di mana beberapa sektor terutama pengangkutan (awam, train dan udara) menghadapi kerugian akibat salji tebal ini.

Selamat bermain salji, aci-aci jumpa lagi...

Puteri Sulung Kami

Sebenarnya mata tak boleh nak bukak sangat dah nih, lutut dan tumit kaki pulak dan pedih semacam.

Ringkas saja:

Orang rumah saya/huda setelah bertarung dengan sakit nak bersalin bermula malam Ahad, di bawa ke Isnin, semakin sakit di hari selasa, akhirnya dengan rahmat Allah telah selamat melahirkan puteri sulung kami pada 11.50am di John Redcliff Hospital hari Rabu.

Bayi seberat 3.18kg diberi nama Mawaddah@cintakasehsayang bersama ibu masih ditempatkan di observation area untuk pemantauan lanjut. Jika semua ok, insya-Allah akan dibenarkan pulang esok hari (Khamis).

Berkat doa seluruh kaum keluarga, rakan, guru-guru etc, alhamdulillah bertambah seorang lagi ummat Muhammad SAW di muka bumi ini.

Moga kelahiran ini mencetus keinsafan buat diri saya dan isteri dan menguatkan tekad saya untuk memperbaiki diri bagi menjadi ayah dan pendidik yang lebih baik.

Di kesempatan lain, akan saya update kisah ini dengan susunan lebih baik, selepas saya mandi, solat dan mendapat tidur yang sewajarnya.

Wassalam

Monday, 2 February 2009

Sukarnya ibu nak melahirkan-mu

Isnin (2/2/2009)

Jam 4.10am - kami bergegas keluar rumah dan bergerak ke JR Hospital, diiringi suhu bawah takat beku dan salji yang turun dengan lebat.

Tiba di JR jam 4.20am - kami terus ke level 2 untuk pemeriksaan dan pemantauan. Midwife memantau perkembangan bayi (degupan jantung) serta contraction.

Bayi (is a happy baby), menunjukkan keputusan yang baik. Keadaan tidak begitu membimbangkan. Kami disaran untuk pulang semula ke rumah jam 6.10am, mendapatkan rehat dan memantau perkembangan seterusnya.

Apabila pulang, isteri terus merasa contraction hampir setiap 5-10 minit dengan tempoh setiap satu berlarutan sehingga 60-80 saat. Isteri juga tidak dapat tidur, terlelap seketika tetapi terpaksa terjaga kerana sakit.

Baby juga bergerak dengan aktif kat dalam perut ibu.

Isnin (2/2/2009)

Jam 9.30pm, ibu merasa sakit contraction makin kuat, makin kerap dan tempoh setiap kali, semakin panjang. Kami naik kereta dan bergegas ke JR.

Kali ini kami terus ke Level 7, midwife centre dan bertemu Ann Bird yang bertugas malam itu.

Ibu diperiksa luar dan dalam. Pemeriksaan bahagian luar mandapat semua normal dan baby juga menunjukkan perkembangan yang baik.

Pemeriksaan dalaman mendapat contraction telah membuka sedikit ruang dan kepala baby telah berada di posisi yang sepatutnya. Midwife menyifatkan ibu kini di peringkat awal untuk melahirkan.

Kerana tempoh untuk benar-benar mencapai bukaan ruang yang sesuai untuk baby keluar masih (agak) lama, kami dinasihatkan pulang dahulu, mendapatkan tidur, rehat dan sebagainya.

Dan memandangkan jarak antara rumah dengan hospital adalah dekat (5-10 minit berkereta), kami mengambil keputusan pulang dahulu sambil-sambil memantau keadaan selepas itu. Kami pulang ke rumah jam 11.10pm.