tag:blogger.com,1999:blog-120957924323479766.post3656508763146418617..comments2023-10-22T08:08:15.049-07:00Comments on >>> Dr Sepet Menulis: Antara 2 darjatDr Sepethttp://www.blogger.com/profile/13677011898788691328noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-120957924323479766.post-18351441159181712612009-05-06T07:29:00.000-07:002009-05-06T07:29:00.000-07:00assalamualaikum
najis muqalzah itu merupakan naji...assalamualaikum<br /><br />najis muqalzah itu merupakan najis paling besar paling kotor termasuklah padanya anjing dan babi...namun hukum pengharaman babi berdasarkan kitabullah , manakala anjing berlandasakan sunnah iaitu dari hadis s.a.w,berdasarkan kedua-dua fakta ini jelaslah bahawasanya babi dan anjing adalah najis paling kotor namun perbincangan kita apakah iainya perlu disamak?jawapannya hanyalah anjing perlu disamak kerana anjing sahaja dituntut disamak manakala babi tiada dalil sahih mahupun jelas akan hukum samak...<br /><br />saya anak murid ust khairi ...jika saudari mazhab syafie silalah rujuk ke majmuk nawawi mazhab syafie , beliau turut menyatakan babi tidak disamak , hanya anjing disamak...ambillah dalil mengikut piawaian agama bukan dari siapa yang kata ...abuhttps://www.blogger.com/profile/11263918354337978316noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-120957924323479766.post-89548313705637323282009-04-27T23:02:00.000-07:002009-04-27T23:02:00.000-07:00salam en hisyam..
saya tidak sependapat dengan apa...salam en hisyam..<br />saya tidak sependapat dengan apa yang en hisyam ckp tu..<br /><br />"Samak hanya melibatkan memegang anjing. Tiada hadith yang menyebut perlunya menyamak jika memegang babi/khinzir. Cukuplah sekadar membasuh tangan dengan air bersih selepas pegang".<br /><br />Setahu saya, anjing dan babi merupakan najis mughallazah, iaitu najis berat.. apabila menyentuhnya, perlulah di samak.. bukan hanya sekadar membasuh tangan.. <br /><br />saya tidak stuju dgn en hisyam kali ni..umizuehttps://www.blogger.com/profile/13652921906518718729noreply@blogger.com