Monday, 31 October 2011

Marah betol dengan Elton John

Semalam (Ahad) saya terbaca artikel ini (Elton John: PAS jangan tiru Taliban, kata Asri) di MalaysiaKini. 

Petangnya pula, saya menjemput 'pemberi pernyataan artikel itu' datang ke rumah untuk makan-makan dan sembang-sembang.

Semasa dok makan-makan tu saya usulkan topik Elton John (EJ) ini pada beliau, termasuklah komen-komen yang berjumlah ratusan itu, yang majoritinya menghentam pandangan beliau. 

Beliau hanya ketawa dan memberitahu bahawa apa yang ditulis itu tercetus dari Twitter beliau yang mana wartawan mengambilnya dan kemudian menjadikannya artikel.

Pandangan kita, tanggungjawab kita

Saya sedar bahawa setiap orang mempunyai hak untuk menyatakan pendapat masing-masing. Begitupun, mereka yang menyatakan pendapat juga perlu bertanggungjawab terhadap pendapat yang mereka keluarkan.

Inilah yang menjadi masalah di ruang-ruang bicara siber hari ini bilamana semua orang ghairah memberi atau melontarkan pandangan masing-masing. Baik yang menyokong mahupun yang menghentam 'tak ingat punya'.

Begitupun, tidak ramai saya lihat mampu mengeluarkan pendapat secara bertanggungjawab. 

Yang meluahkan pendapat dengan didorong oleh emosi yang amarah sudah terlalu biasa, itu belum lagi diambilkira mereka yang 'mereka-cipta cerita' dan lebih buruk lagi, menabur fitnah pula.

Sekalipun kita tidak setuju dengan sesuatu pendapat, nyatakanlah ia secara bertanggungjawab dan secara tidak menggelar atau memberi label kepada insan lain.

SOP: Konsert Artis Barat

Asri mempersoalkan tindakan sesetengah pihak di dalam isu hiburan terutamanya melibatkan persembahan ARTIS BARAT dengan pihak Pas (yang menentang konsert EJ ini) dilihat tidak mempunyai SOP (Standard Operation Procedures) untuk dirujuk.

Sebelum isu EJ, rakyat di Selangor pada 2006 telah menerima kunjungan the Pussy Cat Doll yang membuat persembahan di Sunway Pyramid. 

Apakah SOP yang digunakan ketika itu (baik oleh kerajaan Selangor di bawah Umno, mahupun pendirian Pas waktu itu)?

Sumber: pada foto

Makanya, ketiadaan SOP telah menimbulkan isu dan perdebatan seperti yang kita baca di ruang-ruang sembang siber hari ini. 

Semua pihak nampaknya ada 'SOP mereka sendiri', dan cuba mengetengahkan pendapat masing-masing, namun nampak menjurus kepada mengelirukan sesama sendiri.

Malang bukan?

Gay

Orang Melayu kita, kalau disebut saja Elton John, benda pertama yang terlintas di kepala adalah 'GAY'.

EJ rosak akhlak dan mengamalkan gaya hidup songsang iaitu Gay.

Maka saya nak minta pula anda tunjukkan atau berikan nama artis barat yang tidak bersekedudukan.

Apakah di dalam isu hiburan ini, kita ingin dilihat mempunyai anggapan bahawa artis barat yang bersekedudukan itu tidak rosak akhlak, tetapi artis barat yang mengaku Gay pula rosak akhlak?

Sila fahami bahawa saya bukanlah menyokong golongan Gay mahupun yang mengamalkan gaya hidup songsang, tetapi di sinilah timbulnya isu perlunya SOP diadakan dan digunapakai

Tambahan: Ramai orang yang nampaknya benci dengan EJ sekalipun mereka inilah yang membawa keluarga berduyun-duyun ke pawagan menonton filem 'the Lion King' (atau beli DVD) yang mana salah satu lagunya adalah dendangan EJ.

Pas akan berdepan cabaran lebih berat selepas ini andainya para pemimpin Pas tidak bercakap dengan berpandukan SOP kerana persembahan artis barat adalah fenomena global dan kehadiran artis barat seperti the Pussy Cat Doll dan EJ sentiasa dituntut oleh golongan yang gemarkan artis dan hiburan (sama sahaja, Islam dan bukan Islam).

Andainya permasalahan moral (Gay) dianggap menjadi punca kehadiran EJ ditentang Pas dan NGO Islam yang lain, bagaimana pula di masa hadapan andai ada artis barat yang diketahui umum, hidup bersekedudukan, mahu membuat persembahan di Malaysia?

Apakah Pas dan yang lainnya boleh bersikap konsisten, tetapi di masa yang sama tidak mengambil hak mereka yang bukan Islam untuk berhibur (agama mereka tidak menghalang hiburan)?

Penutup

Selagi kita tiada SOP, selagi itulah isu ini perlu diurus di dalam kerangka yang sensitif dengan keperluan masyarakat Malaysia yang berbilang kaum dan agama. 

Bak kata pepatah 'menarik rambut di dalam tepung. Rambut ditarik keluar dan tepung tidak berselerak'.

Mungkin inilah yang menyebabkan Asri berpendapat langkah segera yang boleh dibuat adalah memastikan supaya orang Islam ditegah daripada menghadiri konsert EJ ini. 

(Bagaimana dengan yang bukan Islam?)

Manakala, pihak-pihak yang tegar menentang penganjuran konsert ini haruslah terlebih dahulu memanfaatkan teknologi internet untuk menyalurkan maklumat demi mendidik dan menyedarkan masyarakat, terutama golongan muda-mudi Islam berkaitan perkara ini.

Apabila didikan telah kuat dan kesedaran juga tinggi, datanglah segala bentuk artis pun (Gay ka, Biseksual ka, Bersekedudukan ka), kita dan generasi muda-mudi kita akan dapat menilai apa yang ditegah dan apa yang dibolehkan dengan sekatan-sekatan tertentu untuk berhibur.

Wassalam.

Saturday, 29 October 2011

Apabila N9 menang Piala Malaysia

Sumber asal: blogserius

Hai-O memang cup hero!

 
Thanks @ejatRapiX for translation help

Friday, 28 October 2011

Renungan: Korban jangan jadi upah - MAZA

Dipetik dari FB Dr MAZA:
Daripada`Ali bin Abi Talib r.a, katanya: “Rasulullah s.a.w. telah memerintahkan aku menyembelih unta-untanya (sembelihan ketika haji). Baginda memerintahkan agar aku mensedekahkan daging, kulit dan apa yang menutupi belakang unta-unta itu (seperti pelana dan seumpamanya). Baginda juga memerintahkan agar aku tidak memberikan kepada al-Jazzar (penyembelih dan pelapah) sedikit pun darinya.” (Riwayat al-Bukhari Muslim).
Ketika mengulas hadis Saidina Ali bin Abi Talib di atas, al-Imam an-Nawawi r.h. menyatakan dalam Syarh Sahih Muslim: “Hadis ini meminta agar kita tidak memberikan kepada penyembelih dan pelapah bahagian dari sembelihan korban kerana jika diberi kepadanya sebagai ganjaran kepada pekerjaannya sama ertinya dengan menjual satu juzuk darinya (untuk membeli khidmatnya). Ini adalah tidak dibolehkan” (9/435 Beirut: Dar al-Khair).
Artikel penuh (klik pada tajuk): Korban jangan jadi upah

Thursday, 27 October 2011

27 Oct 2011 - Mawaddah's last day at the nursery


Bermula Selasa depan, Mawaddah akan mendaftar masuk ke Ayah's nursery pulak. Ta-daaaa!

Politik yang memberikan harapan

Memetik sebahagian artikel / 'buah tangan' terbaharu Dr MAZA bertajuk: Harapan dan Kebangkitan Arab (klik tajuk untuk baca artikel penuh)

Harapan

......Beliau (Benaissa) menyentuh tentang kepentingan ‘hope’ atau harapan dalam jiwa rakyat tentang politik. Apabila hilangnya harapan atau impian rakyat maka segalanya mungkin berlaku. Perkara penting bagi sesebuah pemerintahan adalah menempatkan harapan dalam jiwa rakyat.

Saya ingin mengembangkan nota ini. Ya, insan hidup dengan harapan atau cita-cita. Kecil atau besar tidak penting. Selagi ada harapan, insan akan cuba bangun dan meneruskan hidup. Jika putus asa mengambil tempat harapan, maka pelbagai perkara buruk akan dilakukan. Putus asa boleh membawa insan membunuh diri dan mengganas. Sanggup memusnahkan apa sahaja kerana segalanya sudah tidak bernilai lagi. 

Justeru, akidah Islam melarang putus asa terhadap Tuhan. Pintu harapan terhadap Tuhan sentiasa dibuka. Firman Allah (maksudnya):

“Katakanlah: “Wahai hamba-hambaKu Yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (Surah Az-Zumar:53).

Dalam politik, sesebuah kerajaan yang gagal memberikan harapan dan menimbulkan putus asa dalam jiwa rakyat -seperti di beberapa negara Arab sekarang- akan menyebabkan rakyatnya bangkit mengorbankan apa saja. 

Apabila harapan sudah tiada, kekecewaan menyelubungi hidup maka manusia akan bertindak dengan cara yang tidak dijangka. Mati dan hidup sudah tiada bezanya. Tiada siapa hendak mengadu, maka tindakan atas apa saja harga akan dilakukan. Inilah yang berlaku dalam Dunia Arab hari ini.

Kembalinya sebahagian rakyat kepada agama dalam tempoh kekecewaan politik juga hendaklah dinilai dengen teliti; apakah kerana mereka benar-benar memahami ajaran agama, atau kerana mereka sudah hilang harapan melainkan mengadu kepada Tuhan. 

Apabila mereka kembali mempunyai harapan, jika mereka kekal atas agama, itu pengembalian yang tulen. Jika tidak, itu sebaliknya.

Dalam negara kita, bagi saya mana-mana parti politik yang paling boleh memberikan harapan impian dalam kerangka hari ini, akan mendapat tempat dalam jiwa rakyat terutama golongan muda yang mempunyai banyak harapan dan cita.

Laporan kematian Gaddafi (The Sun -UK)

Laporan kematian Gaddafi oleh Akhbar The Sun (UK).
Sumber: FB Dr MAZA
(Klik foto untuk besarkan)

Wednesday, 26 October 2011

Fakta bergambar mengenai negara China

Seperti biasa, sebuah artikel 'cut n paste' dari sini: SUMBER

Ketahuilah!





Laporan asal Visually

Tuesday, 25 October 2011

Porsche Semper Vivus - Kereta Hibrid Pertama (Foto)

Artikel 'cut n paste': SINI
Semper Vivus

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kenderaan HIBRID menjadi the IN-THING di kalangan pengeluar kereta dunia. Dengar cerita pihak Proton juga sedang giat menghasilkan kereta hibrid pertama mereka. 
Bagi menggalakkan penggunaan kereta hibrid yang lebih mesra alam kerajaan kita juga tidak mengenakan cukai pada kereta hibrid yang diimport. Tapi tahukah anda teknologi hibrid bukanlah teknologi baru. Kereta hibrid pertama dunia sebenarnya sudah wujud sejak 1900. Porsche Semper Vivus (Sentiasa Hidup) ini direka khas oleh Dr Ferdinand Porsche untuk World Fair Paris pada tahun 1900. Ianya diperkasakan oleh 2 enjin petrol yang menghasilkan elektrik untuk 2 motor elektrik yang dipasang terus pada hab tayar hadapan.

Secara keseluruahan hanya 11 Semper Vivus berjaya dijual. Sebab utama ianya tidak berjaya ialah kerana harganya yang mahal ketika dijual iaitu 15 000 Kroner sebuah. Tambah lagi teknologi bateri dan motor pada ketika itu masih belum sempurna. Bateri yang digunakan untuk menyimpan tenaga elektrik terlalu berat. Berat sebuah Semper Vivus ialah 1400 Kg. Motor pada hab tayarnya juga mudah rosak dan tidak cukup efisyen. Ianya hanya mampu bergerak lancar diatas jalan yang landai. Hendak naik bukit? Forget about it kerana motor pada habnya tidak cukup kuat untuk mendaki. 
Walaupun tidak berapa laku Dr Porshe mengeluarkan beberapa variasi kereta hibridnya sehinggalah beliau menyedari kos yang mahal serta teknologi yang ada membuatkan ideanya not economially viable. 111 tahun sudah berlalu dan hanya sekarang teknologi hibrid kembali popular. Cool right?






Laporan asal ConceptCarz

Monday, 24 October 2011

Panduan Solat: Kayakan pengetahuan melalui dalil

Sewaktu menunggu waktu solat Maghrib di Surau Brookes baru-baru ini, terjumpalah akan saya buku berikut.

"A guide to prayer in Islam" tulisan Saqib.


Buku panduan ini tampil dengan ringkas tetapi padat dengan dalil dan hujjah berkaitan setiap perbuatan dalam solat kita. Tidaklah dapat saya nyatakan secara terperinci perbezaan mahupun persamaan dengan buku panduan solat karangan alim ulama kita di Malaysia tetapi ada satu bab dalam solat yang ingin saya dapatkan kepastian iaitu: perbuatan "bersedekap di atas dada".

Saya senantiasa berminat nak tahu mengenai perbuatan bersedekap ini kerana tidak lama dahulu (lihat rakaman beliau di YouTube: SINI) ada seorang Ustaz di Malaysia yang menyamakan perbuatan letak tangan atas dada sebagai perbuatan / ciri-ciri solat golongan Wahabi.

Maka, semakin berminatlah saya untuk tahu benarkah ianya "trademark" Wahabi semata, ataupun ianya perbuatan yang bersumberkan dalil dari Hadith / Sunnah yang mana Al-Qur'an dan Sunnah itu lebih tinggi kedudukannya berbanding pendapat manusia (termasuklah Ustaz dan Ulama yang tidak maksum).

Tidaklah saya ingin menyatakan sokongan terhadap mana-mana kelompok (Wahabi atau lain-lain), melainkan inginkan kepastian akan sumber/dalil berkaitan amalan ini.

Ini kerana dalam perkara ibadah khusus (Solat), kita memerlukan perincian dan ketelitian agar terhindar dari perbuatan yang tidak selari dengan tuntutan Qur'an mahupun Sunnah.

Menyelaklah saya akan halaman berkenaan perbuatan bersedekap sepertimana ditunjukkan pada foto di bawah:


Dinyatakan oleh Saqib sepertimana berikut:

(page. 32) Some people place their hands under the navel, others place them under the chest but there are hadiths which state that Prophet Muhammad (SAW) used to place his hands over his chest.

a) Halb Ataee (RA) reported: "I saw the Prophet (SAW) placing his right hand over his left hand over his chest." (Ahmad, Tirmizi)

b) Wail b Hajr (RA) said: "I prayed with Prophet Muhammad (SAW) and he put his right hand over his left hand over his chest." (Ibn Khuzaimah, Abu Dawud, Muslim)

There are some other narrations which state that some Fuqha used to place their hands under the chest but above the navel. Placing the hands in either of these positions is correct but it is better to place them over the chest according to the practice of Prophet Muhammad (SAW) as mentioned in the above authentic hadiths.

Terjemahan:

Sesetengah orang meletakkan kedua tangan mereka di bawah pusat, sementara yang lainnya meletakkannya di bawah dada, tetapi terdapat hadith-hadith yang menyebut bahawa baginda Rasul (SAW) lazimnya meletakkan kedua tangan baginda di atas dadanya.

a) Halb Ataee (RA) melaporkan: "Aku melihat baginda Rasul (SAW) meletakkan tangan kanan baginda di atas tangan kirinya di atas dadanya." (Riwayat Ahmad, Tirmizi)

b) Wail b Hajr (RA) berkata: "Aku bersolat bersama baginda Rasul (SAW) dan baginda meletakkan tangan kanannya di atas tangan kirinya di atas dadanya." (Riwayat Ibn Khuzaimah, Abu Dawud, Muslim)

Terdapat juga riwayat-riwayat lain menyatakan sebilangan para Fuqha (Sahabat) yang lazimnya meletakkan kedua tangan mereka di bawah dada, tetapi di atas pusat. (Perbuatan) meletakkan kedua tangan sama ada di dalam kedua-dua kedudukan sepertimana dinyatakan adalah betul, namun adalah lebih baik untuk meletakkannya (kedua tangan) di atas dada sepertimana amalan Rasulullah SAW (As Sunnah) yang telah dinyatakan pada hadith-hadith di atas.

Penutup

Alhamdulillah, penerangan ringkas dan padat oleh penulis telah memahamkan saya yang jahil ini. Sesungguhnya wujud perbezaan di dalam perbuatan bersedekap di dalam solat. 

Begitupun, penulis sendiri berpesan yakni, sekalipun tiada kesalahan untuk menuruti mana-mana satu di antara kedua perbuatan yang dinyatakan, alangkah baiknya jika kita dapat menuruti amalan yang ditunjukkan oleh baginda Rasul SAW (As-Sunnah), sebagai tanda kita ini hamba yang cinta, kasih dan sayang kepada Allah dan Rasul-Nya.

Moga beroleh manfaat!

Sunday, 23 October 2011

Lawak tak kelakar - Kupasan 2 isu semasa.

Ulasan  bagi posting ini saya buat secara pakej, 2 issues for One!

Isu Prof Aziz Bari

Isu penggantungan Prof Aziz Bari masih menjadi tajuk perbincangan yang hangat, bahkan saban hari muncul kumpulan-kumpulan NGO dan persatuan akademik yang meminta supaya isu ini diurus secara berhemat demi menjaga martabat universiti sebagai pusat ketinggian ilmu dan juga nama baik komuniti akademik dan pengajar di negara ini.

Apabila ada di kalangan sahabat yang bertanyakan saya mengenai isu ini, saya secara peribadi dan jujur menganggap apa yang telah berlaku, baik ke atas diri Prof Aziz, mahupun UIAM merupakan suatu episod malang yang menimpa bidang akademik dan kebebasan menyatakan pandangan mengikut bidang kepakaran seseorang akademia.

Rasa terkilan ini sukar saya sorokkan dan telah saya coretkan di dalam FB beberapa hari lepas. Menariknya semalam seorang yang dipetik sebagai pengerusi Alumni sekolah (tidak menggunakan jawatan politiknya) telah mengeluarkan pernyataan di dalam akhbar. Saya petik sebagaimana berikut:

Sehubungan itu, beliau menasihatkan Abdul Aziz supaya menumpukan kepada tugasnya sebagai pensyarah undang-undang perlembagaan dengan menerbitkan lebih banyak artikel dan kajian dalam jurnal perundangan antarabangsa.

"Beliau tidak perlulah menyibukkan diri dengan menyertai muktamar PAS atau persidangan parti-parti pembangkang untuk menyuarakan pandangannya, sebaliknya menumpukan kepada usaha sebagai ahli akademik," katanya.

Beliau berkata sebagai ahli akademik, Abdul Aziz, perlu menumpukan kepada tugasannya sebagai pensyarah dan menyerahkan urusan politik negara ini kepada anggota politik.

Sumber dan artikel penuh: SINI

Sudah agak lama tidak saya ulas pernyataan "tepuk dahi" seperti ini. Kali terakhir saya ingat waktu posting berkaitan Ahmad Maslan beberapa bulan yang sudah.

Pendidik Penggerak Bangsa

Benarlah tugas akademia adalah memperkayakan khazanah ilmu melalui usaha-usaha penerbitan. Namun, tuntutan zaman telah berubah. Ilmu yang bertimbun di universiti tidak akan memberikan manfaat ataupun kesan jika ianya tidak disebar dan dikongsi bersama masyarakat terbanyak.

Di sinilah saya kira Prof Aziz telah memberikan sumbangan buah fikiran beliau berpandukan ilmu dan kepakaran yang beliau miliki (kepakaran ini tidak dimiliki orang politik).

Pernyataan berkenaan pengasingan tugas akademia dan orang politik juga turut menimbulkan soalan kepada kotak pemikiran saya: 

Q: Bukankah seseorang ahli politik itu mendapat 'ilmu politiknya' daripada bahan/kajian akademik?

Malah, bidang Sains Politik juga telah menjadi suatu bidang/profession yang diajar secara khusus di IPT.

Ini menunjukkan politik dan dunia akademik tidak boleh diasingkan dan tindakan menasihati akademia supaya "duduk di bawah tempurung" hanyalah akan menjadi suatu LAWAK TAK KELAKAR.

HIMPUN

Lanjutan daripada penyataan "tepuk dahi" di atas juga saya selitkan pandangan peribadi terhadap HIMPUN.

Mentaliti sesetengah pemimpin kita yang masih ingin melihat wujud pengasingan tugas orang akademik dengan orang politik turut berjangkit dengan dunia agama di negara kita.

Mana tidaknya, telah acap kali kita membaca berita penahanan penceramah atau Ustaz daripada menyampaikan kuliah/ceramah agama dengan alasan ketiadaan TAULIAH.

Justeru, tidaklah menghairankan kita jika Islam itu sendiri disulitkan untuk disebarluas kerana ianya memerlukan TAULIAH.

Dengan kata lain, urusan mengajar agama perlu diserahkan kepada anggota agama BERTAULIAH, dan orang yang TIADA TAULIAH tidak perlulah "menyibukkan diri" dengan nak memberikan ceramah dan kuliah agama kepada masyarakat.

Namun demikian, setelah diwar-warkan isu murtad, sehingga ada yang mendakwa (tanpa bukti) seramai lebih 250,000 telah dimurtad, barulah semua pihak gelabah dan menuding sini dan situ.

Saya tidak nafikan gejala murtad berlaku, tetapi berikanlah hatta satu "link" atau sumber untuk membolehkan orang ramai aksess apakah benar dakwaan "250,000 murtad" itu?

Semasa Himpun hari Sabtu itu juga ada penceramah mengeluarkan cadangan supaya diperkenalkan peraturan bagi menghalang ajaran Kristian didakwah kepada Orang Melayu.

Ni apa ni?

Apakah kita benar-benar pasti bahawa orang Melayu itu murtad dek kerana dakwah puak-puak Kristian ini? 

Atau dek kerana ketidakfahaman (lemah iman) kerana kurang pendedahan terhadap Islam itu sendiri - mungkin dakwah sedikit sulit kerana isu TAULIAH itu sendiri.

Sebelum para pembaca yang pro "anti-murtad" ini menyanggah pendapat saya, suka saya perincikan maksud saya seperti berikut:

1) Dari konteks global, Islam merupakan agama paling pesat berkembang di Britain - fakta BBC.

2) Boleh anda bayangkan kesan sekiranya puak-puak Himpun gesa jugak supaya perkembangan agama selain Islam dihalang di Malaysia dan ianya dilaksanakan?

3) Lihat kesan global.

4) Iaitu, bagaimana sekiranya kerajaan UK mengikuti langkah puak-puak Himpun di Malaysia dengan menggunakan alasan UK ini negara Kristian, makanya penyebaran agama lain (terutama Islam) perlulah disekat. 

5) Atau negara berjiran dengan Malaysia seperti Singapura, Thailand mahupun Filipina yang ingin meniru langkah yang sama?

6) Apakah masa depan Islam dan dakwah di bumi orang bukan Islam?

Apa fikir anda?

Saturday, 22 October 2011

Family Outing_Oxford Museum of Natural History_22 Oct 2011

Banyak lagi foto menarik di FB. Klik foto untuk besarkan.












Hotel Air Terjun di Patagonia, Chile (foto)

Artikel 'cut n paste' dari sini: SUMBER
WOWOWOW!

Montaña Mágica Lodge ialah sebuah hotel yang unik yang terletak di Patagonia, Chile. Ia dibina lengkap dengan air terjunnya sendiri dan pengunjung sekaligus dapat merasa seolah-oleh tinggal di dalam hotel yang dibina di dalam air terjun. Terdapat dua jenis bilik di sini iaitu bilik biasa atau cottage. Harga semalaman ialah antara USD 156 hingga USD 280. Paling awesome to me ialah bila musim sejuk. 





Lapram asal Huilo Huilo

Fakta mengenai bahan pengawet dalam makanan (foto)

Artikel 'cut n paste' dari sini: SUMBER
Apakah yang kita makan sebenarnya?



Laporan asal Walton

Thursday, 20 October 2011

Hidupkan Kembali Semangat 'Se-Kampung'

Lepas yang pertama

Syukur kepada Allah Taala kerana memberi kemudahan ke atas segala urusan saya minggu ini. Bantuan Allah telah datang di dalam pelbagai bentuk; sama ada kesihatan fizikal (tidak diserang penyakit), sihat mental (boleh berfikir dengan cepat, tajam dan berkesan), bantuan peneman setia (isteri), bantuan berperangai baik (Mawaddah) dan banyak lagi.

Kesemua rahmat dan kemudahan ini 'dihantar' Allah secara berasingan tetapi amat berkait rapat antara satu sama lain. Benarlah orang tua-tua kata "perancangan Allah". Alhamdulillah.

Begitupun, ini baru halangan pertama. Perjalanan masih berbaki dan hanya doa dan tawakkal mampu saya panjangkan.

Waktu saya sibuk 2-3 hari yang lepas jugalah muncul pelbagai kisah yang membuatkan saya 'gatal tangan' hendak memaki menulis (bayi kena liwat dengan bapak sendiri; budak kena langgar di China; bayi mati dikelar ibunya dan bermacam lagi), tetapi saya bersabar kerana tugasan di tangan juga penting.

Masyarakat sakit, apa pilihan kita ada?

Maka bermesyuaratlah saya dan isteri memikir idea-idea/pendekatan yang mungkin boleh diterapkan untuk membantu komuniti mengurangkan kadar penyakit mental dan sosial dalam masyarakat hari ini.

Ini kerana, mahu tidak mahu, kita setiap hari perlu berdepan dengan masyarakat. Anak-anak kita akan bersekolah, kita akan keluar rumah ke pasar, bercuti, bertemu rakan dan bermacam lagi kegiatan di luar yang mendedahkan diri kita dan keluarga kita dengan orang luar.

Contoh: "Ahhh...aku tak percayalah dia sanggup buat macam tu" - komen apabila orang yang kita kenal masuk paper pasal terlibat dengan jenayah.

Ini kerana sukar untuk kita menilai sifat dan perangai orang. Saya sendiri bukannya pandai membaca tingkah-laku orang. Mana nak tahu orang itu "betul atau tidak", "normal atau abnormal"?

Di antara perkara yang disentuh dalam "mesyuarat" tu adalah keperluan untuk masyarakat atau komuniti kita hidupkan semula semangat hidup se-kampung di kawasan kejiranan di bandar.

Contohnya, menganggap "anak jiran, anak kita juga". Ini benar. Mok saya di kampung menganggap anak-anak yang tinggal berjiran dengannya seperti anak-anak sendiri (kebetulan saudara-mara juga).

Maka, ada hari anak-anak mereka datang ke rumah belajar mengaji dengan Ayoh, diberi makan, minum dan bermain. Tetapi ada juga hari mereka dihambat dengan ranting Senduduk kerana buat bising, bergaduh, panjat pokok, kejar/dera itik atau degil tidak mahu dengar kata.

Walaupun anak-anak mereka di'ajar' oleh Mok, jiran-jiran tiada yang datang rumah marah-marah kerana kita kenal perangai dia (Mok) yang kalau dia pukul tiada niat selain nak bagi budak tu dengar cakap dan tidak buat benda-benda yang mengarut.

Maka agak terkawallah juga perangai anak-anak ini kerana dia tahu Mok anytime boleh report dan kantoikan mereka di depan mak-bapak mereka. Tambahan pula kalau nak harapkan mak bapak sendiri yang tegur, mungkin tak tegurlah (lebih sayang (biar jelah) dari nak membetul/untuk mengajar).

Dari pengalaman saya tinggal di bandar besar, memang kirim salamlah kita nak "jaga tepi kain orang". Bukan kita nak jadi "mami jarum" yang jaja kisah buruk jiran, tetapi lebih kepada "ambil cakna".

Padahal ramai juga yang tinggal di bandar, asal mereka ini adalah dari kampung, yang pernah ada pengalaman seperti yang saya sebutkan.

Tetapi apabila tiba di bandar, ramai yang mula luntur nilai-nilai kejiranan dan ambil cakna tersebut.

Apabila sesuatu yang perlu ada, ditiadakan, maka nilai-nilai baru (moden) akan mengisi ruang kosong itu. Dan yang sedihnya nilai-nilai ini bukanlah yang murni, tetapi yang berpenyakit.

Maka wujudlah taman-taman permainan yang tidak lagi menjadi tempat anak-anak bermain, bahkan menjadi medan orang berdating dan memadu kasih, etc.

Perangai buruk ini terkena pada hidung saya juga. Bukan nak jengah lagi anak-anak jiran dan dengan siapa mereka berkawan, dan bila mereka balik rumah. Bahkan makin tinggi pula tembok/pagar itu kita bina. 

Sudahnya, hidup moden tetapi tanpa kita sedari, kita kembali menjadi masyarakat yang hidup di dalam gua.

Surau aku, surau kita = kita bina komuniti cakna

Saya berazam (moga Allah bgi jalan untuk permudahkan), untuk mendekati masjid dan surau-surau di tempat saya tinggal (apabila pulang kelak), insyaAllah.

Pengalaman hidup di bumi UK ini membuatkan saya insaf betapa apabila kita (Islam) itu minoriti, cara untuk menggembirakan kita apabila kita berkumpul di masjid.

Dan setiap pound wang yang kita dermakan, dirasakan begitu bernilai untuk kegunaan masjid yang kita tumpang bersolat itu (bayar bil etc).

Sebenarnya, kebanyakan masjid dan tempat solat di sini (UK) dibina amat mirip dengan pembinaan dan pengisian masjid dan surau di kampung (dahulu-kala).

Mungkin generasi saya terlalu muda untuk ingat, mungkin generasi Ayoh dan pakcik-pakcik saya masih ingat bagaimana kalau di kampung waktu itu surau didirikan secara bergotong-royong, bersama seluruh penduduk kampung.

Bahkan kalau nak pindah surau (usung ramai-ramai) ke tapak baru, pun dibuat bergotong-royong. Masyarakat tidak mengeluh seperti hari ini, semua orang gembira dan terlibat dengan hati terbuka. Masya-Allah.

Sumber: google image for "gotong royong"

Kerana jerih-perih, keringat dan sumbangan (tenaga, wang, tanah wakaf) inilah timbulnya "strong sense of belonging" di kalangan orang kampung.

"Ini surau aku! Ini surau kami, yang didirikan hasil usaha dan susah-payah semua orang". Kerana itulah semua orang tidak kita tua-muda, besar-kecik, mereka ada "attachment" (pertalian rapat) dengan tempat rumah Allah itu.

Sayang. Tidak seperti hari ini. Segalanya disediakan kerajaan, masjid dan surau segalanya lengkap dan megah (bahkan ada yang berhawa dingin), tetapi surau dan masjid masih kosong dan tiada pengisian.

Tiada "sense of belonging" walaupun surau hanya selang 1-2 rumah. 

Alasan sibuk dengan kerja membuatkan orang susah ke surau, masjid apatah lagi. Tetapi perlu juga kita ingat bahawa ramai orang telah pergi bertemu Allah sebelum sempat pencen, sebelum sempat menunaikan niat mereka "aku nak ke masjid lepas pencen nanti"!

Bukan ke surau semua masalah selesai, tetapi ia adalah salah satu jalan untuk kita kuatkan keluarga dan komuniti kita. Kalau tidak ke surau, mana nak kenal jiran satu kariah. Mana nak minta tolong apabila ada kematian, kecemasan dan sebagainya.

Apa yang saya coretkan ini menjadi ingatan kepada diri saya. Harap anda yang membaca beroleh manfaat.

Bukannya apa, sekurang-kurangnya membina kesedaran untuk diri sendiri dan menyebarkannya kepada orang lain, adalah langkah awal yang positif ke arah membina "komuniti cakna".

Banyak nilai-nilai murni komuniti kampung yang tidak kita manfaatkan. Gapailah nilai-nilai murni ini sebelum kampung-kampung kita lenyap ditelan arus kemodenan.

Sungguhpun ada ketikanya kita akui yang apa yang dinilaikan "moden" oleh komuniti kita hari ini telah membawa banyak keburukan, mengapa masih kita ingin bergayut pada "dahan yang rapuh" itu?

Wassalam.

Monday, 17 October 2011

Tiada kemaskini - tiada rehat...

Adalah dimaklumkan bahawa sepanjang minggu ini Dr Sepet berkemungkinan tidak memiliki kelapangan masa untuk duduk menulis/update blog ini kerana terlalu banyak urusan keduniaan yang perlu dikejar. Harapnya, yang dikejar dapat yang dikendong pun tidak tercicir jua.

Semoga kita bertemu lagi di minggu hadapan, insyaAllah. Wassalam.

Friday, 14 October 2011

Kreatif: Botol air mesra pengguna (foto)

Cut n paste: sini

Easy Drink for the win

Rekaan botol air plastik tidak banyak perubahannya sejak zaman berzaman. Rekaan botol Easy Drink oleh Hsu Hsiang-Min, Liu Nai-Wen dan Chen Yu-Hsin mempunyai kelainan dimana muncung botol dibengkokkan sebanyak 45 darjah bagi memudahkan kita minum darinya. 
 
This is yeat another cool and genius design yang memnbuatkan aku berkata "Why didn't i think of this! it's so obviously simple!"

Thanks Dr Bong for the tip



Laporan asal Yanko

Thursday, 13 October 2011

Sifir - "PAS ganti UMNO"

Inilah bulan yang saya rasakan saya paling sibuk. 

Sibuk dengan menampakkan hasil-lah hendaknya. 

Sambil-sambil menyemak formula dan statistik sebentar tadi, terlintas di kepala ini perkara berikut, yang ingin dikongsikan dengan para pembaca semua.

Ianya tentang "sifir mudah - PAS ganti UMNO", saya kembangkan dari program atau gerak saraf yang ampuh dari PAS bagi menghadapi strategi perang saraf UMNO. Dan apa yang dihasratkan oleh pihak PAS adalah nyata jika anda faham maksud nama program itu sendiri, maka tidak perlulah saya ulas panjang.

Yang saya nak kongsikan dengan para pembaca adalah sifir "mudah" berikut:

----------------------

Al-kisah 1

1) Melayu + Islam (BN)  =   UMNO
2) Melayu + Islam (PR)  =   PAS


UMNO   =   PAS   =   Melayu + Islam   
[juga dikatakan sebagai "asas penyatuan"]

----------------------

Al-kisah 2

1) UMNO   =   Perdana Menteri Malaysia
2) PAS ganti UMNO

UMNO   =   Perdana Menteri Malaysia
PAS        =   ganti UMNO

= PAS   =   "ganti" Perdana Menteri Malaysia
[juga dikatakan sebagai "asas penggantian"]
----------------------

Maka di sini, timbullah persoalan berikut (Big Q):

"Siapa calon PAS untuk jadi PM Malaysia?"

(nota 1: Saya bertanya dari konteks Nasional/Malaysia (yang berbilang kaum dan agama), BUKAN dari konteks Negeri Kelantan, Kedah, Terengganu mahupun Perak. Tidak juga dari konteks calon yang hanya diterima di kalangan penyokong PAS)

(nota 2: Ketua Pembangkang, DS Anwar Ibrahim tidak dikira sebagai calon DARI Pas. Harap maklum).

Sebagai penutup: Ada sesiapa dari kalangan pembaca blog ini yang boleh bantu saya dengan menyebutkan hatta 1 nama yang berpotensi DARI Pas (yang boleh diterima  rakyat satu Malaysia), untuk dicalonkan sebagai Perdana Menteri Malaysia andainya Pakatan menang besar selepas PRU-13 nanti? 

Buat peminat Star Wars: Info Death Star (foto)

Peperangan Bintang
 
Daya imaginasi manusia ni memanglah tinggi tetapi menarik untuk direnungkan. Jika anda peminat Star Wars, tentu anda akan meminati posting ini.

Enjoy!
 
Cut n paste dari sini: blogserius





Laporan asal Techi