Friday 24 December 2010

Salah urus Sime Darby: Satu pengkhianatan terhadap legasi Tun Abdul Razak

Merujuk kepada akhbar hari ini (baca: Sime Darby saman CEO, 2 exsekutif), (baca: Sime Darby saman lima).

Pagar makan padi

Adalah tidak sukar untuk menyelami perasaan sedih dan kecewa, yang dizahirkan oleh Tengku Razaleigh Hamzah (KuLi) semasa diminta mengulas berkenaan kerugian yang dialami oleh konglomerat Sime Darby sebagaimana dilaporkan akhbar arus perdana iaitu sebanyak RM 1,700,000,000.00 itu.


Terma yang digunakan pihak akhbar dan televisyen bagi menjustifikasikan kerugian tersebut dilihat sedikit lunak iaitu 'akibat lebihan kos dan berkemungkinan wujud salah urus tadbir', bahagian tenaga dan utiliti konglomerat terbabit.

Namun, sebagai individu yang terlibat secara langsung di dalam peristiwa bersejarah mengambil alih firma Sime Darby daripada tangan penjajah, yang digelar oleh London Stock Exchange sebagai "The London down raid", laporan kerugian besar Sime Darby ini (selepas penggabungannya dengan Guthrie dan Golden Hope), disifatkan KuLi sebagai suatu 'pengkhianatan' ke atas legasi Tun Abdul Razak (Kamal Amir, 2010: 59).

Dan laporan akhbar hari ini telah membuktikan kerugian yang ditanggung adalah berpunca daripada penyelewengan dan salah urus tadbir dengan bekas CEO, yang juga bekas pengerusinya, Zubir Murshid, bersama empat yang lainnya diberikan notis saman oleh Sime Darby Group.

Lupakah sejarah?

Permodalan Nasional (Pernas) yang ditubuhkan pada tahun 1969 bolehlah dianggap sebagai 'enjin' yang menggerakkan Dasar Ekonomi Baru (DEB).

Di sebalik kejayaan kita mengembalikan hak ke atas hasil dan sumber petroleum dan gas asli melalui Petronas (seperti yang diketahui ramai), sektor perladangan juga merupakan nadi terpenting pembangunan negara sejak merdeka lagi.

Begitupun, situasi selepas merdeka menunjukkan ratusan ribu hektar tanah pertanian di seluruh negara (baik ladang getah, koko, kopi, kelapa dan kelapa sawit) masih di bawah milikan dan kawalan individu-individu kaya, a.k.a 'tuan-tuan besar' dari England.

Menurut KuLi, tidaklah lengkap kemerdekaan kita itu seandainya tanah-tanah warisan anak merdeka ini tidak kita milik dan uruskan sendiri. 

Terkecapkah nikmat kemerdekaan itu di kalangan ratusan ribu pekerja-pekerja ladang yang masih berkhidmat di bawah telunjuk penjajah asing tersebut?

Bertitik-tolak daripada kesedaran inilah, tanah tersebut perlu 'dikembalikan' kepada warisan merdeka ini, tidak kira dibeli secara individu, syarikat mahupun agensi kerajaan.

Suatu ikhtiar dan rancangan kemudiannya disusun oleh KuLi bersama-sama Tun Ismail Ali (Gabenor Bank Negara) dan Raja Tun Mohar mencari upaya kewangan untuk merealisasikan hasrat tersebut.

Peluang untuk kembali menguasai sebahagian besar saham dalam Sime Darby (SD) ini akhirnya terbuka luas apabila tercetusnya krisis pentadbiran syarikat itu, yang ketika itu beribu pejabat di Singapura.

nota: 100 tahun SD - ditubuhkan pada Oktober 1910 oleh taikun British William Sime dan Henry Darby, yang membentuk Sime, Darby & Co. Syarikat terbabit merupakan pemain utama di bidang industri getah dan kemudiannya melebarkan sayap perniagaan melalui perladangan kelapa sawit dan koko yang kemudiannya mencipta banyak kejayaan kepada syarikat ini.

Cadangan bagi pembelian saham SD telah diajukan kepada Tun Razak, dan beliau menyetujuinya dengan lapang dada, selain mencadangkan supaya Pernas melaksanakan pembelian (saham) syarikat tersebut.

Bermula dengan pembelian sejumlah 20% saham, akhirnya sedikit demi sedikit, Pernas berjaya muncul sebagai pemegang saham majoriti, seterusnya mengambilalih teraju pentadbiran SD sekitar tahun 1974. 

nota: perancangan yang sama turut dibuat terhadap sebuah lagi gergasi perladangan negara iaitu Guthrie di mana KuLi bersama-sama dengan Tun Ismail dan Raja Mohar sekali lagi membuat kejutan di London Stock Exchange.

Guthrie telah ditubuhkan pada tahun 1821 di Singapura oleh Alexander Guthrie yang juga merupakan Syarikat perdagangan British yang pertama di rantau Asia Tenggara. Guthrie bertanggungjawab memperkenalkan tanaman getah dan kelapa sawit di Malaysia iaitu masing-masing pada tahun 1896 dan 1924. 

Sime Darby dan Guthrie akhirnya dipindah milik kepada Pernas dan setelah digabungkan di bawah satu bumbung (bersama-sama Golden Hope Plantation) pada tahun 2007 yang awalnya menggunakan nama Synergy Drive (juga ringkasnya SD).

Penggabungan ini telah membawa bersama kira-kira 104,300 tenaga kerjanya di samping mengawal pelbagai portfolio pelaburan. Yang biasa didengar adalah pemilikan saham SD di dalam Tesco Malaysia, Syarikat pembekal alatan rumah, Dunlopillo, hak pengedaran jenama Caterpillar dan BMW.

Selepas penggabungan, sektor perladangan masih menjadi penyumbang terbesar pendapatan kumpulan ini. Konglomerat ini mempunyai simpanan tanah ladang melebihi 633,000 hektar (1.564 juta ekar), dengan 300,000 hektar darinya di Indonesia. Dengan kapasiti ini, SD muncul sebagai salah satu syarikat perladangan terbesar di dunia.

Jangan dikhianati legasi ini

Sesungguhnya jalan yang dirintis oleh pemimpin terdahulu untuk menebus kembali tanah warisan merdeka ini daripada tangan-tangan orang luar bukanlah mudah dan tanpa liku.

Berbekalkan semangat dan keikhlasan untuk melihat segala hasil dan sumber kekayaan negara dapat dikembalikan kepada rakyatnya (melalui sumbangan pendapatan dan cukai) - bagi menggerakkan aktiviti pembangunan, sewajarnya generasi hari ini mengambil iktibar daripada apa yang berlaku ke atas SD ini.

Adalah menyedihkan sekali melihat legasi tinggalan Tun Razak ini sedikit demi sedikit telah dirosakkan oleh tangan-tangan anak bangsanya sendiri, demi memenuhi ketamakan dan kerakusan peribadi.


Rujukan:

- ringkasan bab "Tun Abdul Razak: Legasinya Dikhianati. Dalam 'Tengku Razaleigh Hamzah - Rahsia yang terpendam". Kamal Amir Kamal Hijaz (2010: 56-59) 
- Sime Darby (wikipedia - aksess 25 Dis 2010)

No comments: